نماد سایت آلوکد

آزمایشات رایج در عملکرد استاندارد و مورد قبول ( بخش اول )

کرتین وال

کرتین وال

آزمایشات رایج در عملکرد استاندارد و مورد قبول ( بخش اول )

با توجه به اینکه سازه های کرتین وال در برابر زلزله از مقاوت قابل‌قبولی بد‌لیل استفاده از سیستم پین و پیچ برخوردار هستند و بد‌لیل عدم استفاده از جوش در سیستم اتصالات آلومینیومی عملکرد بهتری در زمان زلزله دارند. و به‌صورت سلبی حرکت نمی‌کنند، در مباحث دیگری به محاسبات و باید‌ها و نباید‌های این نوع سازه و نحوه طراحی آنها اشاره نموده‌ایم. لیکن در این فرصت با توجه به اینکه در سال‌های اخیر در نما‌های شیشه‌ای افزایش تقاضای چشم‌گیری مشاهده می‌گردد نگاهی به آزمایشات رایج در عملکرد استاندارد و مورد قبول در نما‌های شیشه‌ای (کرتین وال) می‌اندازیم.

هم زمان در این خصوص گردش اطلاعات فنی نیز فی‌ما‌بین مشاوران، معماران وکارفرمایان با مجریان دقیق‌تر و فنی‌تر نیز شده است. این اطلاعات فنی و مهندسی در خصوص نما‌ها به‌صورت بین‌المللی در حال استفاده و اجرا می‌باشد. این سیستم‌ها در آزمایشگاه‌هایی که مخصوص این نوع سازه‌ها هستند هم‌اکنون در حال تست می‌باشند. در یک نمای ساختمان که می‌بایست نمای شیشه‌ای استفاده شود، ابتدا سیتم مورد نظر انتخاب و طراحی می‌گردد. سپس این سیستم بر اساس استاندارد‌های رایج مورد آزمایش قرار می‌گیرد با توجه به اینکه این تست‌ها قبل از اجرای کلی نمای شیشه‌ای انجام می‌پذیرد، براساس نتایج خروجی حاصل از آزمایشات می‌توان تغییراتی در طراحی سازه نمای شیشه‌ای انجام داد.

تست‌هایی که در محیط آزمایشگاهی انجام می‌گیرد. براساس درخواست کارفرما و یا شرایط اقلیمی و محیطی و محل قرارگیری پروژه متفاوت می‌باشد. لیکن به‌طور‌کلی این تست‌ها به سه صورت انجام می‌پذیرد:

تست‌های En-١٣٨٣٠
تست‌های AAMA (American Architectural manufacturers Association)
تست ترکیبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد به نام cwct (center for window and cladding technology)

زیر مجموعه تست‌هایی که براساس آیین‌نامه En١٣٨٣٠ انجام می‌گیرد به شرح زیر است:

تست عبور هوا En١٢١۵٣
تست عبور آب En١٢١۵۵
تست مقاومت در برابر باد En١٢١٧٩

پس از تست مقاومت در برابر باد، تست‌های عبور هوا و عبور آب مجددا باید انجام گیرند سپس از انجام تست‌های عبور هوا و آب در سیستم‌های مختلف، اعداد به‌دست آمده براساس جداول استانداردی کلاس‌بندی شده و درجه‌بندی می‌شوند. در تست‌های مقاومت در برابر باد داشت به دو عامل تغییرات فیزیکی ایجاد شد: الف) مقطعی و ب) دائمی توجه نموده و براساس تغییرات ایجاد شده در المان‌های عمودی سازه کرتین وال علاوه بر انتخاب صحیح این سازه عمودی، بر اساس تغییرات فیزیکی، سیستم‌ها درجه‌بندی می‌شوند.
در برخی پروژه‌های خاص و بسیار حساس پس از اعمال تست‌های En١٣٨٣٠، تست En١٣٠۵٠ که تست دینامیکی سازه است نیز انجام می‌پذیرد. (این تست توسط یک فن برقی قوی انجام خواهد شد) دراین تست توسط دستگاهی آب به‌صورت باران به نما پاشیده شده و توسط فن باد ایجاد شده علاوه بر فشار بر روی المان‌های عمودی سازه، آب‌ها را نیز به منفذ‌های احتمالی هدایت می‌نماید. پس از اعمال این تست‌ها بارباد تحمل شده توسط سازه اصلی باید ۵/١ برابر نتایج حاصل از تست‌ها طراحی گردد.

خروج از نسخه موبایل