نماد سایت آلوکد

آلومینیوم- ساختمان- بازاریابی- برند و الگوبرداری سازمانی

ساختمان

صنعت آلومینیوم و مصنوعات تولیدی این صنعت در بخش ساختمان یکی از پر حجم‌ترین تولیدات آلومینیوم را در جهان شامل می‌گردد. بد‌لیل قابلیت شکل‌پذیری مناسب این محصول و مقاومت مناسب آن در شرایط آب‌و‌هوایی متفاوت و امکان تولید محصولات جدید با تکنولوژی‌های نوین اقبال بسیاری در این خصوص امروزه به سوی این محصول بوده است. لیکن با توجه به این شرایط و وجود کارخانه‌های بسیار و تولید‌کنندگان این محصولات، هم از فرصت و هم از تهدید بسیاری بهره‌مند است.
افزایش تنوع محصول از تهدید‌های این صنعت است، به‌صورتیکه با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌های تولید آلومینیوم در صنعت ساختمان، محصولات جدید در حال ورود به بازار مصرف می‌باشند و این مشکلات عمده‌ای را در موفقیت روبه رشد شرکت‌ها ایجاد می‌کند. چرا که بایست به‌صورت مداوم در حال رشد و تولید محصولات جدید بوده و شرایط فروش آن‌ها را فراهم نماید، وبا هر محصول جدید با رقبای جدید ایجاد شده نیز مقابله نمایند.
در خصوص صنعت آلومینیوم در ساختمان تمرکز برروی بسته‌بندی بسیار با اهمیت نبود  لیکن با افزایش تعداد برند‌ها تعداد رقبا نیز افزایش یافته است تعداد برند‌های  بیش‌تر حملات رقابتی را مشکل‌تر نموده است و غلبه بر برند‌های مختلف بسیار سخت می‌باشد. هم‌چنین سازگاری با نیاز‌های مصرف‌کنندگان با توجه به تنوع محصولات بسیار دشوار بوده و عرصه را جهت موفقیت تنگ‌تر می‌نماید به همین دلیل تنوع محصولی افزایش یافته و فضای رقابتی در این تنوع محصولی بسیار سخت است.

 با توجه به افزایش تنوع محصول و مشکلات ناشی از‌آن‌رویکرد‌های بازاریابی نقش مهمی را در دسترسی به انبوه مشتریان بازی می‌کنند.
بدین صورت که بخشی از فعالیت‌های بازاریابی امروزه از طریق اینترنت انجام می‌پذیرد، در بازاریابی سنتی، محصولات جدید محدود هستند، کانال‌های توزیع واسطه هستند. قیمت‌گذاری توسط شرکت‌ها صورت می‌گرفت در‌حالی‌که در بازاریابی مبتنی بر فناوری، محصولات جدید بر اساس درخواست مشتری تولید می‌گردد. کانال‌های توزیع مستقیم بوده و قیمت‌گذاری به وسیله مشتریان صورت می‌گیرد و بخش‌بندی محصولات و بازاریابی آنها بر اساس خصوصیات رفتاری مشتریان می‌باشد به گونه‌ای که در گذشته فقط تنوع محدود محصول مثلا درب و پنجره آلومینیومی وجود داشت در‌حالی‌که امروزه تنوع بسیاری در این محصول‌ها ایجاد شده است. کانال‌های توزیع توسط واسطه‌ها بود، در‌حالی‌که هم‌اکنون کارخانه‌های تولیدی مستقیما با مصرف‌کنندگان در ارتباط هستند قیمت توسط کارخانه‌های تولیدی مشخص می‌شد ولی هم‌اکنون مقدار مصرف مشتریان از یک محصول، مشخص کننده قیمت محصول است. و این دقیقا پارادایم  بازاریابی را تداعی می‌نماید به طوری که از تک برندی و یا مارک‌های گسترده به سوی تنوع برند‌ها و محصولات پیش رفته‌ایم از تفکر عرضه‌ای یک محصول خاص به تفکر تقاضای محصولات بر اساس شرایط آب‌و‌هوایی و موقعیت پرداختی (ریالی /ارزی) پیش رفته‌ایم. از تک گویی (فقط همین محصول هست و بس) به گفتگوی دوطرفه (امکان پیشنهاد و تغییر در محصولات) پیش رفته‌ایم. از عرضه تک محصولی به سوی عرضه محصولات بر اساس نیاز مشتری پیش رفته‌ایم.

به‌عنوان مثال: هم‌اکنون شرکت‌هایی در ایران می‌توانند هر نوع محصولی و متناسب با طراحی ساختمان و مورد نیاز مشتری را از طریق اینترنیت و از هر کشوری خریداری نموده و در اختیار مشتریان خود در داخل کشور قرار دهند درخواست خرید  و ارایه اطلاعات از طریق اینترنت و واریز مبلغ کالا از طریق شماره حساب‌های بین‌المللی و دریافت کالا در زمان معین از‌جمله امکاناتی است که بر اساس فناوری جدید می‌توان به‌راحتی به آن دست یافت.

جوابگوی نیاز‌های در حال افزایش مشتریان و محیط رقابتی و در حال رقابت است. با توجه به‌دسترسی جهانی، دسترسی فوری، فضای نامحدود، تعامل دوطرفه و چند‌رسانه‌ای بودن در جذب مشتری در زمان کوتاه نقش موثری دارد.

 بازار‌یابی پارتیزانی

 روشی نامنظم بر مبنای یک بودجه بسیار کم‌است. تمرکز بازر‌یابی بر روی سود است و بودجه زیادی صرف بازاریابی نمی‌شود و از سه محور خاص یعنی مشتریان جدید، افزایش تعداد معاملات، افزایش حجم ریالی معاملات برخوردار می‌باشد. شرکت تولیدی در صنعتی با شرایط رقابتی شدید دارای فن‌آوری بالا و سرمایه اندک می‌تواند از بازاریابی پارتیزانی بهره‌مند شود. در این‌روش فعالیت‌های ترفیعی بر مبنای بودجه بسیار کم‌است و خلاقیت و استفاده از متد‌های نامنظم و غیرمعمول در ارتقاء و پیشبرد فروش موثر است. در این‌روش هم‌چنین استفاده از روش‌های بازاریابی ترکیبی بسیار کاربردی می‌باشد.

با استفاده از این‌روش می‌توان تعداد معاملات با مشتریان فعلی را افزایش داد. مشتریان جدیدی جذب نمود و در نتیجه حجم ریالی معاملات را بیشتر نمود.

بازاریابی کارآفرینانه

از دیگر روش‌های بازاریابی در این نوع صنعت به بازاریابی کارآفرینانه، یافتن راه‌حل‌های خلاقانه جدید غیرعادی برای مشکلات، ریسک‌پذیری حساب شده، آمادگی برای بکارگیری منابع مشخص جهت استفاده از فرصت‌های دارای ریسک منطقی و پیش گامی (کسب نتایج مورد نظر از طریق بکارگیری هر نوع ابزار لازم) اشاره نمود.

بازر‌یابی کارآفرینانه در مورد فعالیت بازاریابی در شرکت‌هایی که با محدودیت منابع مواجه بوده بکار گرفته می‌شود و بر مبنای شناسایی و بهره‌گیری از فرصت‌ها برای جذب و حفظ مشتریان سودآور از طریق رویکرد‌های نوآورانه و خلق ارزش و مدیریت ریسک‌پذیری پایه‌گذاری می‌شود.

بازاریابی سبز پایدار

همزمان با تقاضا‌های فراوان مردم و بالا رفتن انتظارات آنها و سختگیری دولت‌ها به وجود آمد. طبق این‌رویکرد باید نیاز نسل‌های بعدی را نیز ملاحظه نمود و اگر سیستم تولید و مصرف امروز ناپایدار باشد قدرت انتخاب نسل بعد از او گرفته می‌شود.

بازاریابی سیاسی

هم‌چنین می‌توان از بازاریابی سیاسی نیز در این خصوص بهره‌مند شد از این طریق می‌توان به‌دنبال ایجاد، حفظ و ارتقای روابط بلند‌مدت رای‌دهندگان به سود جامعه و احزاب سیاسی، به طوری که اهداف بازیگران سیاسی درگیر چه به‌صورت فردی و چه سازمانی برآورده شود.

بازاریابی حسی

 در شرکتی که مشتریان اصلی خود را افراد تحصیلکرده و درآمد بالا قرارداده است صنعت آن از نظر تبلیغات اشباع شده و محصولات آن خاص به نظر می‌رسد، بازاریابی حسی در این خصوص می‌تواند موثر باشد.

در این نوع بازاریابی تمرکز بر روی تجربیات مصرف کننده است و مصرف‌کنندگان را افرادی در نظر می‌گیرند که احساس می‌کنند، تفکر نموده و ارتباط برقرار می‌کنند و شخص را از طریق بی‌اد ماندن درگیر می‌کند.    از دیگر روش‌های بازاریابی در این صنعت می‌توان به بازاریابی پیوسته اشاره نمود. این نوع بازاریابی چتری برای عملیات بازاریابی است که هدف آن این است که مشتریان در ارتباط با نام تجاری صحبت نمایند. هم‌چنین رویکرد مبلغانه جهت درگیر نمودن مشتریان وفادار و تبدیل آنها به طرفداران نام تجاری این نوع بازاریابی تاکید بر جلب حمایت مشتری برای محصول و نام تجاری خواهد داشت.

برند

برند یا نام تجاری زمانی در یک سازمان و یا شرکت معنی می‌یابدکه:

١ – بتوانددر فضای آزاد رقابتی قرار گیرد.

٢-جهان شمول  باشد یا حداقل به قسمتی از محدوده جغرافیایی خارج از کشوری که صاحب برند است نفوذ داشته باشد. با کمال تاسف اکثر شرکت‌های ایرانی تولیدی در این مبحث قوی نمی‌باشند.

به‌عنوان مثال رادیو و شبکه‌های تلویزیونی  زمانی برند خواهد بود که مابین ده‌ها شبکه رادیو و تلویزیونی مقایسه گردد  نه اینکه بنده و شما مجبور به پیگیری برنامه‌های شبکه‌های مشخص شده باشیم.

 بیمه‌های ایرانی در کجای دنیا شناخته شده‌اند، لطفا زمانی که سفر خارجی انجام می‌دهید سوال بفرمایید بیمه‌های ایرانی که می‌شناسند و قبول دارند کدام یا کدام‌ها هستند؟!

موسسه‌های پولی نیز از این امر مستثنی نیستند؟ آیا موسسه پولی را می‌شناسید که با ارایه وام‌های مناسب در خرید ملک و یا راه اندازی صنایع در بخش خصوصی و غیر رانتی فعالیتی داشته باشند؟ ما در ایران سیستم نوینی از بانکداری را تجربه می‌نماییم. دریافت نقدینگی از جامعه و هزینه آن در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی و ایجاد ارزش افزوده برای سازمان بدون اینکه رسالت اصلی انجام گیرد.

به این دلیل به نظر می‌رسد مبحث برنددر صنعت تولید محصولات ساختمانی در ایران درحد یک واژه بوده و تا زمانی که سازمان‌های دولتی وجود دارند و سازم.

خروج از نسخه موبایل