نماد سایت آلوکد

الزامات تکمیلی نمای بنایی آجری متصل به دیوار پشتیبان بتنی یا بلوکی در ساختمان ها ( بخش دوم )

پشت-بند-قائم-فولادی-در-ساختمان-های

پشت-بند-قائم-فولادی-در-ساختمان-های

الزامات تکمیلی نمای بنایی آجری متصل به دیوار پشتیبان بتنی یا بلوکی در ساختمان ها ( بخش دوم )

مقاومت دیوارهاي پشتیبان بلوك سیمانی در برابر نفوذ آب و هوا

در ساختمان ها با دیوار پشتیبان بلوك سیمانی، به دلیل وجود تماس جداره بیرونی دیوار با آب و هوا، دیوار باید ازمقاومت خوبی در برابر نفوذ این عوامل برخوردار باشد. در همین راستا مواد ویژه اي به منظور آب بندکردن دیوار به کار برده می شود. قبل از اجرا  نما آجري، سطح خارجی دیوار پشتیبان بلوك سیمانی با استفاده از یک ماده مخصوص کاهش دهنده خرابی در برابر آب و هوا پوشانده شده است.

الزامات تکمیلی نماي آجري متصل به دیوار پشتیبان LSF غیر باربر

ساختار نمای آجری متصل به دیوار‌های پشتیبان بلوک سیمانی متفاوت از ساختار نمای آجری متصل به دیوار‌های از نوع  LSFغیر باربر می‌باشد و اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها در بست‌هایی است که برای اتصال نما به دیوار به‌کار می‌رود. برای این دسته از دیوار‌های پشتیبان، بست‌های متنوعی متناسب با شرایط مختلف وجود دارد. به‌عنوان مثال همانطور که درشکل زیر نشان داده شده است، اگر فضای خالی پشت نما فاقد عایق فومی مقاوم باشد، بست‌ها به پشت بند‌های قائم فولادی متصل می‌شوند.
بست-های-رایج-برای-اتصال-نمای-اجری

بست‌های رایج برای اتصال نمای اجری بر روی پشت بند‌های قائم فولادی (روکش محافظ خارجی فاقد عایق است، ولی بین پشت بند‌ها از عایق استفاده شده است)

پشت بند‌های قائم فولادی (استاد) سراسری روی قاب‌های سازه‌ای
در ساختمان‌های کم‌ارتفاع (یک یا دو طبقه)، با قرار دادن پشت بند‌های قائم در قسمت بیرونی سازه می‌توان قاب‌های سازه‌ای این ساختمان‌ها را پوشش داد. بنابراین پشت بند‌های به‌کار رفته در این نوع ساختمان‌ها به‌صورت سراسری از پایین تا بالای سازه ادامه می‌یابند و نیازی به نبشی‌های تکیه گاهی در تراز طبقات نیست.
پشت بند قائم فولادی در ساختمان‌های یک یا دو طبقه با قاب‌های سازه ایی فولادی برای اجرای نما
معمولا پشت بند‌های قائم به‌صورت سرتاسری از فونداسیون تا پشت‌بام ادامه می‌یابند. یکپارچگی این پشت بند‌ها باعث افزایش باربری جانبی آنها می‌شود. قاب سازه‌ای و دیوار هر دو باید به طور مستقل قادر به حرکت و جابجایی باشند، به همین دلیل پشت بند‌های قائم باید با استفاده از اتصالات لغزشی به سقف و کف طبقات متصل شوند تا امکان جابجایی آزاد به دیوار و قاب داده شود. در شکل زیر تعدادی از روش‌های نیل به این هدف نمایش داده شده است.

دو روش مختلف جهت ایجاد اتصال لغزشی بین پشت بند قائم و کف طبقات

توجه شود که بین پشت بند و کف طبقات باید از اتصالات لغزشی استفاده شود. سیستم نما آجری بر روی پشت بند قائم فولادی، در ساختمان‌های بلند و متوسط نیز قابل اجرا است. جزئیات دو روش  متداول که در ساختمان‌های دارای پنجره‌های نواری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خروج از نسخه موبایل