نماد سایت آلوکد

الزامات تکمیلی نمای بنایی آجری متصل به دیوار پشتیبان بتنی یا بلوکی در ساختمان ها ( بخش اول)

نمای بنایی آجری متصل به دیوار پشتیبان بلوک سیمانی

نمای بنایی آجری متصل به دیوار پشتیبان بلوک سیمانی

الزامات تکمیلی نمای بنایی آجری متصل به دیوار پشتیبان بتنی یا بلوکی در ساختمان‌ها (بخش اول)

اخیرا باتوجه به رویکرد شهرداری‌ها و مباحث مطروحه در خصوص توسعه پایدار شهری و توسعه نمای بنا‌های درحال ساخت، اقبال به استفاده از نما‌های آجری بیشتر شده است. البته باتوجه به نوع مصالح مورد اشاره (آجر) ومحدودیت‌های اجرایی آن و نیز حجم و ارتفاع بنا‌های درحال ساخت، در بخشی مضاعف (سوم) الزامات نمای بنایی آجری متصل به دیوار پشتیبان بتنی یا بلوکی را مورد بررسی و توجه قرار می‌دهیم.

البته قابل ذکر است روش‌های متداولی در این خصوص در کشور‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اماباتوجه به اینکه ضابطه ٧١٤ در این مورد دستورالعملی را ارائه نموده است، در این مرحله آخرین بخش به بررسی تکمیلی این الزامات می‌پردازیم. کلیات

 شکل زیر تصویرکلی نمای آجری نصب شده بر روی دیوار پشتیبان بلوکی را نشان می‌دهد. اتصالات فولادی که برای متصل کردن نما به دیوار استفاده شده‌اند از نوع بست‌های مفتولی دو تکه می‌باشند.  قطعه اول نقش مسلح کننده درز و ملات را دارد و در دیوار پشتیبان جا داده می‌شود و قطعه دوم، نما را به قطعه اول که در دیوار پشتیبان- جاسازی شده است، متصل می‌کند.

نمای بنایی آجری متصل به دیوار پشتیبان بلوک سیمانی
انواع متداول بست‌های متصل کننده نما‌ی آجری به دیوار بلوک سیمانی و دیوار بتنی

در مناطق لرزه خیز باید از بست‌های لرزه‌ای استفاده شود. بست لرزه‌ای باعث اتصال مفتول پیوسته مسلح کننده به نما می‌شود. مفتول مسلح کننده نما و بست‌های لرزه‌ای در درون درز ملات نمای آجری جاسازی می‌شوند.

جزئیات-اجرایی-مربوط-به-نمای-آجری

شکل زیر دو روش اتصال نبشی تکیه گاهی به تیر بتن مسلح محیطی ساختمان را نشان می‌دهد. در روش اول که بیشتر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، نبشی‌های تکیه گاهی مربوط به هر طبقه باید قبل از اجرای نمای زیر آن نصب شوند. در روش دوم می‌توان نبشی‌های تکیه گاهی را بعد از اجرای نمای زیر آنها نصب کرد. این‌روش، زمانی که نما شامل سنگ‌های طبیعی بزرگ و یا پانل‌های پیش‌ساخته سنگی می‌باشد به‌کار می‌رود.

جزئیات-اجرایی-اتصال-نبشی

در سازه‌هایی که دارای تیر‌های محیطی عمیق هستند، می‌توان در قسمت فوقانی پنجره، از نبشی‌های تکیه گاهی به‌جای نبشی‌های نعل درگاهی استفاده نمود. این‌روش، معمولا درنما‌های آجری دارای پنجره‌های پیوسته به‌کار می‌رود.

استفاده از نبشی‌های تکیه گاهی به‌جای نبشی‌های نعل درگاهی در نما‌های آجری دارای پنجره‌های پیوسته

خروج از نسخه موبایل