آلوکد

انواع مختلف نورگیر یا سقف sky light و نحوه انتخاب مناسب آن

سقف شیشه ای اسکای لایت sky light

صرف نظر از هر کجا که آن‌ها را نصب کنید، نورگیر یا سقف sky light می‌تواند کمک بزرگی به بهبود بهره‌وری انرژی، روشن کردن مناطق کم‌نور و همچنین ارائه ابعاد مورد نیاز یک فضای زندگی کند.

به علاوه، تمام نور اضافی که از نماهای شیشه ای اسکای لایت می‌تواند به کاهش هزینه‌های روشنایی کمک کند، و مقدار گرمایی که اجازه عبور می‌دهد می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر صورت‌حساب انرژی مصرفی شما داشته باشد. این راهنما مناسب برای انتخاب انواع مختلف سقف sky light و اطمینان از انتخاب نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت) مناسب برای پروژه است.

چراسقف شیشه ای سقف sky light؟

بر اساس مطالعه‌ای که توسط VELUX America انجام شده است، سازه‌های ساختمانی که از نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت) در ترکیب با پنجره‌های عمودی استفاده می‌کنند، تمایل بیشتری به مصرف انرژی دارند.

نورگیر یا سقف شیشه‌ای (سقف sky light) کمک بزرگی به بهره‌وری انرژی و آرامش محل زندگی  می کنند، می‌توانند بیش از سه برابر بیشتر از یک پنجره عمودی با همان اندازه نور بپذیرند و به طور مساوی توزیع کنند که در نتیجه باعث صرفه‌جویی در انرژی و بهبود سطح آسایش بصری کلی ساکنان می‌شود.

کمبود زمین باعث شده فضا برای تهویه مناسب و روشنایی محدود شود. جدای از آن، گاهی اوقات، صاحبان خانه دلایل ایمنی را در نظر می‌گیرند و انتخاب می‌کنند که پنجره‌های کم‌تری در دیوار‌ها وجود داشته باشد. در چنین شرایطی تثبیت نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت) در پشت‌بام‌ها بهترین راه‌حل است زیرا نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت) نور و هوای طبیعی را به مناطقی می‌آورند که معمولا پنجره ندارند.

نورگیر یا سقف شیشه‌ای (سقف sky light) همچنین راحتی فضا‌های داخلی را افزایش می‌دهند که بدون آن  به تهویه مصنوعی یا نور اضافی وابسته هستند. اسکای لایت‌ها همچنین انعطاف‌پذیری بیشتری به  طراحی معماری می‌دهند و حتی در شرایط خاکستری با نور مصنوعی بسیار کم‌یا بدون نور اضافی، استفاده از نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت) باعث می‌شود که فضا‌ها عمدتا با نور طبیعی روشن شوند.

انواع نورگیر یا سقف شیشه ای (سقف sky light)

نورگیر یا سقف شیشه‌ای (سقف sky light)‌ها بسته به مواد مورد استفاده، نوع استفاده و انواع سقف/اتاق می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. متداول‌ترین موارد مورد استفاده در زیر مورد‌بحث قرار‌گرفته است.

1- نورگیر یا سقف شیشه ای (سقف sky light) ثابت

یکی از پرطرفدار‌ترین نوع نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت)‌ها، نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت)‌های ثابت هستند. همانطور که از نام آن‌ها مشخص است، اینها ثابت هستند و برای تهویه هوا باز نمی‌شوند، اساسا کاملا به پشت‌بام آب‌بندی می‌شوند. این نوع نورگیر یا سقف شیشه‌ای (سقف sky light) در مناطق کم‌نور مانند لابی‌ها و ورودی‌های ساختمان‌های اداری و تجاری استفاده می‌شود. حدود ٩٠ درصد از مواد مورد استفاده در نورگیر یا سقف شیشه‌ای (سقف sky light) ثابت شیشه و فریم آن از فولاد و آلومینیوم شده است.

2- نورگیر یا سقف شیشه ای (سقف sky light) تهویه شونده (بازشو):

در استخر انواع نورگیر یا سقف شیشه ای (سقف sky light)، چند منظوره را می توان استفاده کرد. نورگیر یا سقف شیشه ای (اسکای لایت) تهویه شونده به عنوان منبع تهویه هوا و نور عمل می کند. این نوع ازاسکای لایت ها برای آشپزخانه و استخر عالی هستند، زیرا به از بین بردن رطوبت اضافی و حفظ جریان ثابت هوای تازه در محل زندگی کمک می کنند. علاوه بر آن، مکان را نیز روشن می کند. سقف شیشه ای (سقف sky light) تهویه‌شونده، افزودن یک پنجره جدید به سقف خانه شما است.

سقف شیشه ای با نمای درختان جنگل

3- نورگیر یا سقف شیشه ای (سقف sky light) سفارشی:

نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت)‌های سفارشی به روی خورشید، هوا و ستاره‌ها باز می‌شوند. اینها فقط جعبه‌ها یا لوله‌هایی نیستند که هوا و نور طبیعی را وارد اتاق می‌کنند، بلکه آنهایی هستند که منحصر‌به‌فرد طراحی شده‌اند.

آنها پنجره‌های زیبا و ظریفی به سمت آسمان هستند که نور طبیعی را وارد می‌کنند و در‌عین‌حال هوابند و خشک هستند. نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت)‌های سفارشی زمانی ترجیح داده می‌شوند که شرایط سقف اجازه نصب نوع معمولی نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت) را نمی‌دهد. اینها می‌توانند از هر شکل و اندازه هندسی باشند و می‌توانند مطابق با نیاز‌های خاص ساخته شوند.

4- سقف sky light هرمی :

سقف sky light هرمی که معمولا بر روی حاشیه‌های سقف‌های مسطح نصب می‌شوند، با چندین شیب یا انحنا در دسترس هستند. اینها معمولا به شکل هرمی روی یک دهانه مربع شکل قرار می‌گیرند و معمولا ٤ ضلع دارند. در‌حالی‌که این نوع نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت) معمولا به‌عنوان یک هرم بر روی یک دهانه مربعی شناخته می‌شود.

ولی هنگامی که روی یک دهانه مستطیلی ساخته می‌شود به‌عنوان نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت) با  برجستگی هیپ شناخته می‌شود. گام نورگیر یا سقف sky light معمولا با هدف هنری معمار، نیاز‌های مهندسی سازه یا هر دو تعیین می‌شود.

نوع دیگر در این دسته نورگیر یا سقف sky light هرمی چند‌وجهی هستند که به‌عنوان نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت)‌های چند ضلعی نیز شناخته می‌شوند، این نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت)‌ها را می‌توان بر روی دهانه‌های ٦ یا ٨ وجهی و همچنین روی دهانه‌های چند‌وجهی ناهموار ساخت.

5- نورگیر یا سقف sky light گنبدی شکل:

سقف sky light گنبدی شکل از سازه‌های مقاوم و انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند. همانطور که از نام آن پیداست، شکل این نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت) به شکل گنبدی است که اجازه می‌دهد نور خورشید به طور یکنواخت در سراسر اتاق پخش شود. نکته مثبت اصلی برای این سقف sky light این است که کل اتاق را حتی با جریان‌های کوچک نور روشن می‌کند.

اینها در دو لایه برای محافظت و عایق قرار می‌گیرند، یک لایه بیرونی ضخیم  است و لایه نازک داخلی از مواد شفاف است. نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت)‌های گنبدی برای کاربرد‌های مسکونی و تجاری مناسب هستند. همچنین می‌توان از این موارد در ورودی‌های ساختمان برای تقویت لابی‌ها یا برجسته کردن ویژگی‌های جذاب مانند نقاشی‌های دیواری، مجسمه‌ها، گلدان‌ها، نقاشی‌ها، استخر‌های بازتابی و موارد دیگر استفاده کرد.

6- نورگیر یا سقف sky light خرک بشکه ای:

این نوع نورگیر یا سقف sky light وسیله‌ای کاربردی و اقتصادی برای اعطای نور و وسعت روز به راهرو، لابی یا فضای داخلی ساختمان است. همچنین به‌عنوان سایبان ورودی، سایبان راهرو و به‌عنوان پوشش بین ساختمان‌های مجاور استفاده می‌شود.

این نوع سقف sky light بیشتر در ساختمان‌های غیر مسکونی استفاده می‌شود و بیشتر در معابر، سایبان‌ها، پناهگاه‌های پارکینگ، پاساژ‌های مراکز خرید، موسسات پزشکی و آموزشی و مجتمع‌های صنعتی ترجیح داده می‌شود.

اینها برای سازه‌های مسکونی در نظر گرفته نمی‌شوند زیرا مساحت سقف sky light بیشتر است و ویژگی‌های حریم خصوصی بسیار کمتر است.

7- نورگیر یا سقف شیشه ای (سقف sky light) در امتداد سقف اصلی بنا 

این نوع نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت)‌ها در شرایطی قابل اجرا است که نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت) در همان صفحه شیب سقف ادامه داشته باشد و خط الراس نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت) از خط برآمدگی سقف پیروی کند. همچنین می‌توان آن‌ها را روی حاشیه‌های سقف‌های مسطح با انواع گزینه‌های شیب نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت) و انتهای عمودی لعاب‌دار نصب کرد.

همچنین می‌توان آن را به دیوار‌های عمودی سر به سر در هر دو انتها وصل کرد. این نوع نورگیر یا سقف شیشه‌ای (اسکای لایت)‌ها روشی عالی برای ورود مقدار قابل توجهی نور به داخل سازه است.

شرکت آلوکد چگونه می تواند کمک کند?

شرکت آلوم کاردینه (آلوکد) با تجربه طولانی، موفق و گسترده‌ای در انجام مشاوره اولیه ساختمان برای پروژه‌های ساختمانی جدید و همچنین بررسی‌های فنی و مهندسی سیستم‌های پوشش ساختمان (شامل نمای شیشه‌ای کرتین وال‌ها و سیستم نمای شیشه‌ای ویندو _ وال) برای مالکان ساختمان، مدیران پروژ‌ها، کارفرمایان طراحان دارد.

تیم ما همچنین می‌تواند از طرف، پیمانکاران عمومی، پیمانکاران فرعی، تولید‌کنندگان پروفیل‌ها  و متخصصان طراحی (معماران، مهندسان، و مشاوران ساختمان) خدمات تخصصی نما را برای پروژه‌ها ارائه دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات مهندسی آلوم کاردینه و  یا صحبت با یک کارشناس خبره در این باره  با شماره 02188647603 تماس بگیرید.

سخن اخر

درنتیجه سقف اسکای لایت به جهت دیدن فضای بیرون و مناظر اطراف و جذب نور بیشتر گزینه مناسبی محسوب می‌شود. همچنین گزینه‌ای به صرفه نسبت به سایر محصولات به‌حساب می‌آید.

سوالات متداول

برای اجرای اسکای لایت چقدر باید هزینه کنیم؟

هزینه اجرای اسکای لایت به ارتفاع ساختمان، مساحت و جزئیات نما و… بستگی دارد.

ایمنی اسکای لایت چگونه است؟

پروفیل‌های آلومینیومی اسکای لایت آن را مستحکم می‌کند.

چرا از اسکای لایت استفاده کنیم؟

نور و زیبایی فضای بیرون با سقف اسکای لایت قابل مشاهده است.

خروج از نسخه موبایل