نماد سایت آلوکد

تست سیستم های نمای شیشه ای کرتین وال

کراتین وال

تتست سیستم‌های نمای شیشه‌ای شامل چیست؟

تست سیستم‌های نمای شیشه ای En ١٣٨٣٠ و AAMA:

  (Manufactures Association American Architect ural )  

و تست سیستم‌های نمای شیشه‌ای ترکیبیCWCT:

(Technology Center for Window and Cladding )

در مدل En ١٣٨٣٠  به ترتیب از تست‌های زیر استفاده می‌شود:

تست هوابندی                                             En ١٢١۵٣

تست آب‌بندی                                           En ١٢١۵۵

تست مقاومت در برابر باد                               En ١٢١٧٩

تست سیستم‌های نمای شیشه‌ای هوابندی

این تست جهت نما‌های شیشه‌ای کرتین وال مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر اساس فشار استاندارد مقدار هوایی که عبور می‌کند را مورد سنجش قرار می‌دهد و نتایج بدست آمده را با نتایج بحرانی مقایسه می‌کنند.

تست سیستم‌های نمای شیشه‌ای آب‌بندی

در نما‌های شیشه‌ای کرتین وال مورد استفاده در فضا‌های بیرونی نما مورد آزمایش قرار می‌دهد. و میزان نشر (نفوذ) آب را طی فشار استانداردی مورد سنجش قرار می‌دهند و این نتایج براساس نتایج بحرانی مقایسه نموده و سیستم و کلاس‌بندی می‌شود.

تست سیستم‌های نمای شیشه‌ای فشار باد

این تست جهت پروفیل‌هایی که هنگام محاسبات کرتین وال انتخاب می‌گردند مورد استفاده قرار میگیرد و ایستایی این پروفیل‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

در این تست در هنگام مدل‌سازی فشار باد – تغییرات فیزیکی پروفیل‌های عمودی را بررسی می‌کنند و براساس این نتایج کلاس‌بندی سیستم‌ها صورت می‌گیرد.

پس از اعمال مدل فشار باد در سیستم En ١٣٨٣٠ مجددا تست‌های هوابندی و آب‌بندی انجام می‌گیرد. تا مشخص گردد پس از فشار‌های باد نا‌متعارف آیا سیستم مقاومت کافی دارد یا خیر.

هم‌چنین هم زمان با فشار باد دینامیکی (توسط یک فن تولید باد با مشخصات استاندارد) آزمایشات هوابندی و آب‌بندی صورت    می گیرد که فرآیند تست En ١٣٠۵٠ را فراهم می‌آورد.

در سال‌های اخیر اقبال به سوی استفاده از نما‌های شیشه‌ای در بنا‌ها رو‌به‌رشد فزاینده‌ای داشته است و متعاقب آن اطلاعات مصرف‌کنندگان این سیستم‌ها (مشتریان) نیز افزایش یافته لذا  لزوم رعایت استاندارد‌های جهانی ضروری به نظر می‌رسد و کار انجام شده با تست‌های اشاره شده در بالا می‌بایست توسط فروشندگان (شرکت‌های تولیدی و مجریان) به تائید کارفرما برسد.

در سیستم های نمای شیشه ای در بنا‌ها علاوه بر محاسبات اولیه جهت انتخاب نوع سیستم انجام تست‌های مذکور نیز جهت کلیت سیستم‌ها حائز اهمیت اساسی می‌باشد.

انجام این تست‌ها جهت هر پروژه‌ای نتایج متفاوتی را خواهد داشت که در صورت عدم حصول نتیجه می‌توان با تغییراتی در سیستم نتایج لازم را کسب نمود.

در آزمایشگاه‌های اختصاصی در این خصوص علاوه بر شرایط فیزیکی بنا و نوع سیستم مورد استفاده ترکیب این دو را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهند. حتی در برخی موارد این آزمایشات علاوه بر سطح خارجی بر سطح داخلی نما‌ها نیز اعمال می‌گردد.

پس از اعمال تست‌های استاندارد تست فشار باد با ١/۵ برابر استاندارد لازم انجام می‌گیرد که هدف در این آزمایش مشاهده رفتار سازه در لحضات بحرانی غیر متعارف و هنگام تخریب می‌باشد.

نحوه انجام تست سیستم‌های نمای شیشه‌ای CWCT

در نما‌های شیشه‌ای که آب‌بندی سیتم معادل و یا کمتر از ٦٠٠ pa (پاسکال) محاسبه شده است. همراه با تست En ١٣٨٣٠- قبل از اعمال تست فشار باد، تست AAMA ۵٠١/٢ نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرد این تست خاص در کارگاه ساختمانی و در نمونه واقعی اجرا شده انجام می‌شود و هم زمان تست آب‌بندی نیز می‌باشد.

در نما‌های شیشه‌ای که آب‌بندی سیستم معادل ٦٠٠ pa (پاسکال) و بالا‌تر محاسبه شده است آزمایشات CWCT براساس استاندارد‌های زیر انجام می‌گیرد:

هوابندی                                      ‌            En ١٢١۵٣

آب‌بندی                                                 En ١٢١۵۵

فشار باد                                                   En ١٢١٧٩

هوابندی مجدد                                           En ١٢١۵٣

آبندی مجدد                                             En ١٢١۵۵

آبندی براساس فشار دینامیکی             AAMA ۵٠١/١

آبندی براساس پاشش آب                              AAMA ۵٠١/٢

فشار باد حداکثر (غیر متعارف)                        En ١٢١٧٩

همانگونه که ملاحضه می‌گردد تفاوت تست‌های CWCT و En ١٣٨٣٠ وجود تست فشار باد دینامیکی همراه با تست آب‌بندی در سیستم  CWCTو نیز تست آب‌بندی (به صورت پاششی) می‌باشد.

(در تست AAMA ۵٠١/٢  هم زمان به نمای بیرونی سازه فشار بادی توسط موتور هواپیما وارد می‌گرددو آبی با فشار ٢/٤ بار به سطح نما پاشیده می‌شود) و میزان نفوذ و عدم نفوذ آب به جداره داخلی نما و سازه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

انجام این تست‌ها علاوه بر شرایط آزمایشگاهی می‌تواند به درخواست مشتری در کارگاه نیز انجام گیرد. که در این صورت تست فشار آب پاششی اهمیت زیادی خواهد داشت. بر اساس این تست در قسمت به اتمام رسیده نما و در نقاط بحرانی آن با فشار مطابق استاندارد‌های گفته شده و زمان مشخص و دفعات مکرر تست انجام می‌شود.

مطابق تست: En ١٣٠۵١  : تست آب‌بندی به‌صورت زیر است:

(از فاصله ١ متری – فشار آب ٢/٤  بار – زمان ٣٠ دقیقه و مقدار آب ۵ لیتر با دبی ثابت)

مطابق تست  AAMA ۵٠١/٢  تست آبندی به‌صورت زیر است:

(از فاصله ١/۵ متری – فشار آب ٢/٤ بار – زمان ۵ دقیقه و در سه نوبت)

در کشور‌های اروپایی و آمریکا هردو تست مورد قبول و استفاده است.

در هنگام انجام این تست از داخل بنا مشاهدات لازم صورت گیرد و در صورت نفوذ آب، آن نقطه بحرانی تثبیت شده و نسبت به رفع ایراد اقدام می‌گردد و سپس مجددا تست به ترتیب گفته شده انجام می‌گیرد. و نقاط بحرانی به این ترتیب مورد ارزیابی و اصلاح قرار می‌گیرند.

هم‌چنین تست‌های مربوط به زلزلهAMA ۵٠١/٧ / AAMA ۵٠١/٦ / AAMA ۵٠١/۵   و تست‌های مقاومت ضربه‌ای شامل EN ١٣٠٤٩ / EN ١٤٠١٩ / EN ١٢٦٠٠  نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند که در مجالی دیگر به آن می‌پردازیم.

مدیر عامل شرکت آلوکد

مهندس شهرام علیزاده

خروج از نسخه موبایل