آلوکد

تست های اولیه نمای شیشه ای کرتین وال

نمای کرتین وال که نور خورشید را به داخل ساختمان منعکس کرده و دختری درحال تماشای منظره تابش خورشید است

تست های اولیه نمای شیشه ای کرتین وال قبل از عرضه به بازار کار توسط کارخانه تولید کننده سیستم نمای شیشه‌ای در مقدار و حجم کوچکی در کارخانه و یا کارگاهی که جهت همین منظور آماده شده است اجرا شده و تست‌های اولیه بر روی آن انجام میگردد اولین نکته مهم در نما‌های شیشه‌ای کرتین وال پروفیل‌های عمودی و افقی و نحوه اتصال آن‌ها به هم است.

تست های اولیه نمای شیشه ای کرتین وال

امروزه با توجه به تکنولوژی‌های موجود، نمونه‌های پلاستیکی این پروفیل‌ها ساخته شده و از لحاظ فیزیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از تاییدیه‌های اولیه نمونه آلومینیومی آن‌ها ساخته می‌شود (البته این نمونه‌های اولیه توسط دستگاه اکسترود تولید و مانند نمونه‌های اصلی است).

پس از اینکه ظاهر فیزیکی و شکل پروفیل‌ها در نمونه آلومینیومی هم مورد تائید قرار گرفت، قالب‌های اصلی آماده می‌شوند تا تولید انبوه به‌صورت اکسترودی انجام گیرد. از این پروفیل‌ها نمونه‌های mock-op تولید شده و در پروژه‌های مورد نیاز، جهت اعمال تست‌های ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اولین تست مورد استفاده قبل از تست TSEN١٢١۵٣، تست TSEN١٣٨٣٠ است هم‌چنین با توجه به حجم پروژه تست TSEN١٢١۵٣ نیز جهت تست هوابندی ضروری است. TSEN١٢١۵۵ نیز از تست‌های مهم نمای شیشه‌ای کرتین وال می‌باشد که در خصوص نحوه اتصال سازه نما به سازه اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

TSEN12154 هم از تست های رایج در خصوص آببندی سیستم های نماها شیشه ای کرتین وال است .

این تست‌ها دارای طبقه‌بندی‌هایی هم هستند که بر اساس منطقه و ارتفاع بنا و بر اساس استاندارد Eurocode ١ts١٩٩١-١ که مربوط به نیرو‌های وارده ناشی از باد است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم‌هایی که توسط کارخانه‌های تولیدی عرضه می‌گردند می‌توانند دارای تاییدیه از تمامی و یا برخی از تست‌ها باشند. (بسته به منطقه، ارتفاع و مقدار نمای مورد استفاده)

علاوه بر تست های اولیه نمای شیشه ای کرتین وال، تست‌های مقاومت در برابر آتش‌سوزی، مقاومت فشاری و کششی سیستم‌ها نیز وجود دارند که در بخش‌های قبلی به آن ها اشاره شده است. پس‌از‌آنکه سیستم‌های طراحی شده و نمونه‌های تولید شده از تست‌های مذکور عبور کردند، نمونه طراحی شده قابل عرضه شدن به بازار به‌عنوان سیستم نمای شیشه‌ای کرتین وال خواهد بود.

نمای کرتین وال ساختمانی که منظره پنجره را نشان می دهد

انواع متداول نمای شیشه‌ای کرتین وال

تولید چند نوع سیستم نمای شیشه‌ای کرتین وال که در‌نهایت به بازار جهت فروش عرضه می‌شود باید از سوی کارخانه تولید کننده از لحاظ اقتصادی و ریسک رقابتی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

از انواع اصلی و متداول نمای شیشه‌ای کرتین وال می توان به دو سیستم stick و  untized اشاره نمود.

در نوع stick بخشی از  عملیات تولید در کارخانه  و بیشتر عملیات مونتاژ و نصب در کارگاه پروژه ساختمانی انجام میگیرد این سیستم از قطعات و اتصالات ساده‌تری نیز بهره‌مند می‌باشد.

در نوع untized تقریبا تمام عملیات تولید در کارخانه صورت گرفته و فقط نصب قطعات و پانل‌های آماده شده در کارگاه پروژه ساختمانی انجام می‌شود.

انتخاب طراحی و تولید و سرمایه‌گزاری بر روی یک و یا هر دو سیستم بعهده سرمایه‌گذاران و صاحبان کارخانه‌های تولید پروفیل آلومینیوم است.

بررسی دقیق‌تر سیستم stick نمای کرتین وال

به طور عمده در سیستم نما‌های شیشه‌ای از نوع stick سازه اصلی نما از سازه باربر نما آویزان شده و بارخود را مستقیما به کف هر طبقه منتقل می‌کند. براکت‌ها در هر طبقه به سازه اصلی متصل شده و پروفیل‌های عمودی به براکت‌ها و در‌نهایت بار سازه نما در هر طبقه به کف طیقه انتقال  داده می‌شود.

سیستم stick یکی از پرکاربرد‌ترین نوع‌های نمای شیشه‌ای کرتین وال در دنیا می‌باشد.
‌مزایای این نوع سازه به طور خلاصه عبارتست از:
‌از آنجایی که تمامی قطعات و اتصالات در کارگاه محل پروژه مونتاژ می‌گردد امکان تغییرات در ابعاد و اندازه‌ها و بازشو‌ها وجود دارد.
در ساختمان‌های کوچک و یا ارتفاع کم‌ولی عریض پرکاربرد‌تر است.
حمل‌و‌نقل بسیار کمی دارد و براحتی قابل انتقال است.
تمامی تدارکات لازم جهت مونتاژ و نصب در کارگاه صورت می‌پذیرد.
امکان رفع خطا و اشتباه وجود دارد و هزینه کم‌تری را شامل می‌گردد.
‌معایب این نوع سازه عبارتند از:
‌کنترل کیفیت در کارگاه سخت است.
تعداد نیروی اجرایی و کنترل امنیت آنها در کارگاه سخت است.
عوامل اجرایی علاوه بر مهارت در مونتاژ سازه کرتین وال می‌بایست ترس از ارتفاع نداشته و کار در شرایط سخت را نیز تجربه کرده  باشند.
مدیریت نصب دقیق قطعات و اتصالات در کارگاه نیز سخت می‌باشد
زمان نصب و مونتاژ سیستم در کارگاه طولانی خواهد بود
نصب سازه آهنی (براکتها)
نصب واشر‌های آببندی و هوابندی
آببندی و هوابندی سیستم در انتها
نصب پروفیل‌های عمودی
نصب شیشه‌ها
نصب پروفیل‌های افقی
نصب واشر شیشه‌ها
نصب قطعات و اتصالات
نصب شیشه گیر‌ها و درپوش‌ها

همچنین مطالعه کنید: درب و پنجره الومینیومی

سخن آخر

این مقاله به بررسی سیستم های جدید نمای شیشه ای کرتین وال می پردازد که قبل از عرضه به بازار کار، توسط کارخانه تولیدکننده در مقدار و حجم کوچکی تست های اولیه نمای شیشه ای کرتین وال بر روی آن ها انجام شده است. همچنین گفته ایم که نمای شیشه‌ای کرتین وال به دو سیستم stick و  untized تقسیم می‌شود.

سوالات متداول

تست های اولیه نمای شیشه ای کرتین وال چگونه انجام می‌شود؟

نمونه‌های پلاستیکی این پروفیل‌ها تولید شده و از لحاظ ظاهری و فیزیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از تاییدیه‌های اولیه نمونه آلومینیومی آن‌ها تولید می‌شوند.

انواع متداول نمای کرتین وال شامل چیست؟

از انواع متداول نمای کرتین وال می‌توان به دو سیستم stick و  untized اشاره نمود.

سیستم stick چگونه است؟

در سیستم نما‌ی شیشه‌ای از نوع استک سازه اصلی نما از سازه باربر نما آویزان شده و بارخود را بی واسطه به کف هر طبقه منتقل می‌کند. براکت‌ها در هر طبق به سازه اصلی متصل شده و پروفیل‌های عمودی به براکت‌ها و به طور کلی بار سازه نما در هر طبقه به کف طیقه انتقال  داده خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل