آلوکد

تفاوت نمای فریم لس باکیفیت و نمای شیشه ای کرتین وال

نمای فریم لس باکیفیت و فرق آن با کرتین وال از نظر ظاهری

نمای فریم لس باکیفیت و نما‌های شیشه‌ای دیگر که از اوایل قرن ١٩ مورد‌توجه معماران قرار گرفتند با پیشرفت تکنولوژی  و تولید شیشه‌های متنوع بر سرعت پیشرفت تکنولوژیکی و ساختاری آن‌ها نیز افزوده شد.

در اوایل آنچه مشخص بود برای ایستایی شیشه‌ها نیاز به سازه‌ای مقاوم بود که در ابتدا سعی شد با چوب به نتیجه‌هایی مطلوب رسید که البته با افزایش عرض و ارتفاع دهانه‌های نما‌های شیشه‌ای با توجه به اینکه چوب دارای محدودیت‌های ابعادی و استقامتی است نتوانست کارکرد لازم را در این خصوص ارایه نماید.

لذا با توجه به دردسترس بودن و قابلیت چکش‌کاری آهن و بهای مناسب‌تر، کاندید خوبی برای ادامه تجربه‌های ساخت نما‌های شیشه‌ای گردید و پروژه‌هایی قابل توجه نیز توسط آهن اجرا شد.
‌اما آهن ایراداتی نیز  داشت، نیاز به رنگ آمیزی مداوم و عدم امکان تولید اکسترودی آن که در گذر زمان نتایج مطلوب خود را از دست داد.

نمای فریم لس باکیفیت چیست؟

نمای شیشه‌ ای فریم لس نمایی شیشه‌ای است که با ساختار سازه‌ای آهنی، که توسط یک قاب آلومینیومی احاطه شده است که شیشه در یک لبه 0.5 تا 1 سانتی قرار می‌گیرد. ابتدا شبکه آهنی بر روی سازه بنا نصب و جوشکاری می‌شود و سپس قالب‌های آلومینیومی از پیش‌ساخته شده بر روی این شبکه قرار می‌گیرند.

نمای فریم لس در ایران

البته در ایران این نوع سازه‌های نما اغلب با شیشه‌های یک جداره ساخته می‌شدند، سازه آهنی صلب بود و بارخود را به سازه اصلی انتقال می‌داد و پس از اجرا نیز از داخل بنا، هم سازه اهنی و هم قاب‌های آلومینیومی دیده می‌شدند.

آب‌بندی و هوابندی این نوع سیستم هم دارای اشکالات عمده‌ای بود، بعد‌ها این نوع سیستم نما را برای شیشه‌های دوجداره نیز قابل استفاده کردند که البته به مشکلات سیستم اضافه گردید.

نمای فریم لس باکیفیت ساختمانی زیبا با درختچه هایی داخل ساختمان

از‌جمله افزایش وزن سازه نما که بار خود را به سازه اصلی بنا منتقل می‌کرد، و فشار به لبه‌های بیرونی قاب آلومینیومی که باعث بازشدن لبه‌ها خصوصا در قسمت پایین قاب‌ها می‌گردید که برای جلوگیری و محدود کردن این مشکل ابعاد شیشه‌ها کوچک و تقسیم‌بندی سازه نمای شیشه‌ها افزایش می‌یافت.

در مناطق مرطوب با توجه به‌سرعت پوسیدگی آهن، خطر پوسیدگی نمای شیشه‌ای فریم لس بیشتر بود و سازه اصلی نما که از شبکه آهنی اجرا شده بود نیز نیاز به نگهداری و بازدید سالانه داشت.

با افزایش تکنولوژی‌های تولید پروفیل‌های اکسترودی آلومینیومی و امکان محاسبات بر اساس تکیه بر ممان اینرسی پروفیل‌های آلومینیومی، سازه نما‌های شیشه‌ای متحول شده و سیستم نمای شیشه‌ای فریم لس جای خود را به نمای شیشه‌ای کرتین وال داد.

در این نوع سازه‌ها سازه اصلی نما نیز از پروفیل‌های آلومینیومی بودو و این پروفیل‌ها توسط نگهدارنده‌ها و یا تکیه گاه‌های خاصی (براکتها) به سازه اصلی بنا متصل می‌شدند.‌

مزایای اجرای نمای فریم لس باکیفیت

از‌جمله مزایای نمای شیشه‌ ای فریم لس می‌توان به مفصلی بودن اجرای نمای کرتین وال اشاره نمود که امکان حرکت در محور‌های x و y  را برای سازه در هنگام نیاز فراهم می‌نماید. همچنین این نوع نما‌های شیشه‌ای کرتین وال بار خود را به سازه اصلی بنا منتقل نمی‌نماید و در هنگام وقوع زلزله رفتار سازه‌ای مستقلی خواهند داشت.

همچنین با توجه به اینکه سازه اصلی و قطعات و اتصالات مربوطه از نوع آلومینیوم می‌باشد امکان پوسیدگی سیستم در گذر زمان منتفی می‌گردد و از این نوع نما‌های شیشه‌ای کرتین وال می‌توان در مناطق بسیار مرطوب نیز به‌راحتی استفاده نمود.

از آنجایی که پروفیل‌های سازه اصلی توسط تکنولوژی اکسترودی و به‌صورت قالب‌های ویژه طراحی و تولید می‌شوند امکان تعبیه کانال‌های نصب واشر‌های آب‌بندی و هوابندی نیز به‌راحتی وجود دارد.

لذا  این نوع سازه‌های نما‌های شیشه‌ای کرتین والی از آب‌بندی و هوابندی مطلوبی برخوردار هستند همچنین با توجه به اینکه در هنگام قالب‌سازی و تولید پروفیل‌ها می‌توان ضخامت و ممان پروفیل‌ها را در تنوع‌های مختلف تولید نمود.

امکان دست‌یابی به پروفیل‌ها با ممان اینرسی‌های بالا وجود دارد و این باعث می‌شود بتوان در نما‌های شیشه‌ای کرتین وال از یونیت‌های بزرگ نیز بهره‌مند شد.

در هنگام طراحی سیستم‌های نمای شیشه‌ای کرتین والی امکان نصب شیشه‌های تک، دو و چند جداره و حتی خاص نیز پیش‌بینی شده است.

تمامی موارد فوق باعث گردید که به‌سرعت نمای شیشه‌ای فریم لس جای خود را به نما‌های شیشه‌ای کرتین والی بدهد و با توجه به امکانات خاص این نوع سازه‌ها گسترش استفاده از این نوع نما‌های شیشه‌ای در اقصی نقاط دنیا روز‌به‌روز بیشتر گردید.

البته در نمای کرتین وال ساختمان،  شیشه‌ها پس از نصب بر روی پروفیل‌های مربوطه توسط نگهدارنده شیشه مهار می‌شوند و به این ترتیب در برابر تکان‌های احتمالی و یا فشار‌ها و مکش‌های حاصله از داخل و خارج بنا مقاومت‌های لازم را خواهند داشت ولی این موضوع باعث می‌گردد که المان‌های (خطوط) افقی و عمودی در سطح نما دیده شوند.

امروزه با توجه به تحول عظیم در صنعت چسپ‌سازی و تولید چسپ‌های صنعتی خاص با مقاومت‌های بالا و تولید چسپ‌های استراکچرال که در برابر خورشید و شرایط محیطی دوام و عمر طولانی دارند امکان ساخت سازه‌های نمای شیشه‌ای فول فریم لس فراهم آمده است.

در این نوع سبستم‌های نمای شیشه ای کرتین والی با جاگذاری قطعه ویژه داخل شیشه‌های دوجداره در هنگام تولید شیشه‌ها این امکان فراهم می‌گردد تا شیشه‌ها توسط نگهدارنده‌هایی خاص به سازه اصلی نما متصل شوند و به این ترتیب از بیرون نما پروفیل‌های نگهدارنده شیشه حذف شده و دیده نمی‌شوند.
به این ترتیب بر خلاف سیستم‌های منسوخ شده فریم لس با سازه آهنی که بخشی از قاب الومینیومی در نما دیده می‌شد هیچ نوع پروفیل الومینیومی در سازه نما از بیرون مشاهده نمی‌گردد.

سخن آخر
در خاتمه می‌توان به این نوع موضوع نیز اشاره نمود که بهای آهن، رنگ آمیزی آهن، دستمزد‌های جوشکاری و تهیه قالب‌های آلومینیومی و نصب و اجرای سازه فریم لسی از بهای بالایی برخوردار است. استفاده از سیستم‌های نمای شیشه‌ای کرتین والی مقرون به صرفه‌تر و حرفه‌ای‌تر خواهد بود. شرکت آلوکد (آلوم کاردینه) با تجربه صد‌ها پروژه اجرایی در این خصوص مشاوره و طراحی و ارایه قیمت‌های منطقی را در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌دهد.

سوالات متداول

نمای شیشه‌ای فریم لس چیست؟

نمای شیشه‌‌ای فریم لس نمایی از جنس شیشه است که با ساختار آهنی توسط یک قاب آلومینیومی دربر گرفته شده است.

نمای فریم لس دوجداره چه معایبی دارد؟

افزایش وزن سازه که وزن خود را به سازه اصلی ساختمان منتقل می‌کند و فشار به لبه‌های بیرونی قاب آلومینیومی وارد می‌شود که باعث بازشدن لبه‌ها خصوصا در قسمت انتهایی قاب‌ها می‌گردد.

مزایای نمای شیشه‌ای فریم لس چیست؟

یکی از مزایای نمای شیشه‌‌ای فریم لس مفصلی بودن اجرای نمای کرتین وال است که امکان حرکت در بخش های x و y  را برای سازه در هنگام نیاز فراهم می کند. همچنین این نوع نما‌ی شیشه‌ای کرتین وال وزن خود را به سازه اصلی بنا منتقل نکرده و در هنگام وقوع زلزله به عنوان سازه‌ای مستقل عمل می‌کند.

خروج از نسخه موبایل