آلوکد

نقش یراق آلات در محصولات مربوط به نما و شیوه اجرای درب و پنجره

یراق آلات و تست های مربوط به آن

به‌طور‌کلی کیفیت درب و پنجره ساخته شده را مواردی چون نوع پروفیل‌های مصرفی، سیستم‌ها و شیشه‌ها تعیین می‌کند ولی نباید از فاکتور یراق آلات مناسب و با‌کیفیت در محصولات درب و پنجره و نمای خوب نیز غافل شد، برای اینکه بد‌انیم یراق آلات مصرفی در سیستم‌های درب و پنجره و نما‌های آلومینیومی چه اهمیتی دارند باید به نکاتی توجه داشت که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

هزینه یراق آلات در ساخت در و پنجره

هنگام ساخت یک سیستم درب و پنجره یا نمای شیشه‌ای بخش عمده‌ای از هزینه‌ها به پروفیل‌ها و شیشه‌ها اختصاص می‌یابد و هزینه یراق آلات مصرفی درب و پنجره نسبت به سایر موارد کمتر است، اما با‌این‌حال یراق آلات نقش موثری در افزایش کیفیت و کارایی و کسب استاندارد‌های بالای سیستم‌های درب و پنجره خواهند داشت.

چرا که به‌طور‌کلی موارد مربوط به آب‌بندی، هوا‌بندی، امنیت و دوام و کیفیت در یک سیستم درب و پنجره خوب، توسط یکسری از قطعات و اتصالات و یراق آلات با‌کیفیت بالا معنی می‌دهد.

جهت افزایش کیفیت در بازشو‌های سیستم‌های مختلف درب و پنجره و بهره‌برداری مطلوب باید هنگام ساخت از یراق آلات با‌کیفیت بالا استفاده کرد. استفاده از لولا‌های مناسب سیستم‌های درب و پنجره، با تحمل وزن موردنظر (بازشوها)، علاوه بر زیبایی، باعث افزایش کارکرد و حفظ کیفیت اولیه این نوع سیستم ها  می‌گردد.

شناخت و استفاده از برند‌های معتبرکه عموما دارای تست‌های مختلف و گواهینامه‌های کنترل کیفیت  می باشند، باعث افزایش عمر وکیفیت سیستم‌های درب و پنجره و نما می‌گردند.

در فرآیند تولید درب و پنجره علاوه بر پروفیل و شیشه، قطعات و اتصالات فراوانی استفاده می‌گردد از‌جمله:

انواع گوشه‌های دایکاستی یا انواع فیکسچر‌های پانچی و دکمه‌ای، دستگیره‌های متنوع، لولا‌هایی با کارایی‌های متفاوت، بلبرینگ‌ها، لولا‌های کاردی، ایزولاتور‌ها، پین‌ها و مقابل پین‌ها، کیپر‌های قفل کن، انواع قطعات پلاستیکی (ضربه گیر‌ها درپوش‌های آداپتور و…)، قفل‌ها و توپی‌های متنوع، درپوش‌های پلاستیکی، تاکوز‌های رگلاژی و ثابت، انواع واشر‌های مورد استفاده در سیستم‌های درب و پنجره که بیش از ٤٠ نوع را شامل  می‌شوند و مویی‌های مورد استفاده در سیستم‌های کشویی.
در سیستم‌های مختلف درب و پنجره و نما بهتر است از لاستیک‌های  EPDMاستفاده شود تا با تغییرات دمایی مثبت و منفی، انبساط و انقباض در طول لاستیک‌ها ایجاد نگردد و کیفیت و دوام آن‌ها حفظ گردد.
Epdm مخفف کلمه Ethylene propylene diene monomer می‌باشد. این نوع لاستیک‌ها از مقاومت شیمیایی بالا در برابر نور خورشید، اسید‌ها، گاز‌ها و حلال‌ها، بخار، آب  و هوا برخوردارند. همچنین جهت هوا‌بندی و آب‌بندی مناسب درب و پنجره و جلوگیری از اتلاف انرژی در سیستم‌های درب و پنجره کشویی از نوار‌های موئی با‌کیفیت بالا و از نوع لایه‌دار استفاده می‌شود.

هنگام ساخت درب و پنجره استفاده از قطعات و اتصالات مخصوص هر سیستم علاوه بر افزایش کیفیت محصول تولیدی باعث می‌شود ساخت و بهره‌برداری با سهولت و کیفیت بالا و با قیمت‌های بسیار مناسب و مقرون به صرفه نیز همراه شود.

این نکته درخصوص سیستم‌های دوحالته، لیفت اسلاید‌ها، سیستم‌های کشویی، بازشو‌های کرتین وال و… نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
به طور مثال در سیستم‌های بازشوی کرتین وال لولا‌های کاردی بسیار مهم هستند، چراکه علاوه بر تضمین عملکرد مناسب و تحمل وزن بازشو، باید امنیت لازم را از لحاظ کارکرد در طولانی مدت و شرایط جوی متفاوت گارانتی کنند.

یعنی در برابر فشار باد  و تحمل وزن ثابت در دراز مدت دارای کیفیت و محاسبات لازم باشد.
بنابراین همانطور که گفته شد تمامی جزئیات و قطعات مورد استفاده در سیستم‌های درب و پنجره و نما بسیار مهم و حیاتی هستند.

از‌جمله مواردی که می‌توان تاکید کرد استفاده از چسب‌های مخصوص در ساخت درب و پنجره به همراه استفاده از فیکسچر‌های پانچی و یا استفاده از قطعات و اتصالات پلاستیکی  باکیفیت مناسب برای آب‌بندی است.

یراق آلات و تست یراق آلات

هنگام ساخت یراق آلات چه تست‌هایی باید انجام شود؟

تست یراق آلات از لحاظ تعداد و دفعات بازشدن، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی، تحمل و دفرمه شدن، رنگ،  لرزش، صدا و … الزامی است.

در یراق آلات اروپایی از جمله فاپیم،گیسه و wss این تست‌ها در آزمایشگاه‌های معتبر در حال انجام بوده و تمامی قطعات و اتصالات نه‌تنها از بعد زیبایی طراحی می‌شوند بلکه قبل از تولید انبوه، فاکتور‌های فوق نیز بر روی آنها اعمال شده و در صورت قبولی به بازار مصرف وارد و مورداستفاده قرار می‌گیرد. شرکت آلوم کاردینه (آلوکد) مفتخر است که همواره در طول سال‌های فعالیت خود در صنعت درب و پنجره ونما همواره از بهترین و با‌کیفیت‌ترین یراق آلات استفاده کرده است.

متاسفانه امروزه در این بین شرکت‌های چینی نیز با کپی‌برداری صرف از روی ظاهر و کاهش کیفیت این قطعات و اتصالات نمونه‌های مشابهی را تولید و روانه بازار مصرف  می‌کنند، که بیشتر در کشور‌های جهان سوم و بحران‌زده فروش و مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید توجه شود تا آن‌ها را با یراق آلات اصل اشتباه نگیریم.
در کشور ایران شرکت‌های معتبر تولیدکننده درب و پنجره و نما  که درب و پنجره و محصولات خوب تولید می‌کنند با تهیه یراق آلات با‌کیفیت، نسبت به تولید محصولات با استاندارد‌های بالا اقدام می‌کنند.

شایان ذکر است نمایندگی معتبر و رسمی برخی از این برند‌های جهانی در ایران نیز وجود داشته و خدمات شایانی  را در افزایش کیفیت تولید محصولات درب و پنجره ونما ایفا می‌کنند.
البته امیدواریم باتوجه به اهمیت تولیدات کالا‌ها در داخل کشور، شرایط تولید اینگونه محصولات با استاندارد‌های  بین المللی فراهم شده و تمامی این محصولات با‌کیفیت‌های جهانی در داخل کشور تولید شوند.

شرکت‌های مسئول تست یراق آلات در ایران

در همین راستا در صورت تولید قطعات و اتصالات با‌کیفیت داخلی شرکت‌هایی نظیر FTi (Facade testing institute) که نمایندگی در ایران نیز دارند تمامی تست‌های لازم و ضروری را ارائه کرده و به این ترتیب کمیت و کیفیت را همراه هم تجربه خواهیم کرد، که باتوجه به امکانات موجود در داخل کشور امکان این امر دور از دسترس نیست.

جمع بندی

تست یراق آلات اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا این آزمایشات اطمینان می‌دهند که محصولات از نظر عملکردی ایمن و قابل اعتماد هستند. آزمایش‌های مختلفی برای تست یراق آلات انجام می‌شود که شامل آزمایش‌های مکانیکی، الکتریکی و محیطی است.

این آزمایش‌ها به تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و کاربران کمک می‌کنند تا از کیفیت و ایمنی محصولات خود اطمینان حاصل کنند و مطابق با استانداردهای بین‌المللی مانند IEC و IEEE به عرضه محصولات بپردازند.

سوالات متداول

کیفیت درب و پنجره را چه چیزهایی تعیین می‌کنند؟

به‌طور‌کلی کیفیت درب و پنجره تولید شده را مواردی چون نوع پروفیل‌های مصرفی، سیستم‌ها و شیشه‌ها تعیین می‌کند ولی نباید از فاکتور یراق آلات مناسب و با‌کیفیت در محصولات درب و پنجره و نمای خوب نیز غافل شوید.

چرا از یراق آلات باکیفیت استفاده کنیم؟

جهت افزایش کیفیت در بازشو‌های سیستم‌های مختلف درب و پنجره و بهره‌برداری مطلوب باید هنگام ساخت، از یراق آلات با‌کیفیت بالا استفاده کرد.

چرا است یراق آلات مهم است؟

تست یراق آلات از لحاظ تعداد و دفعات بازشدن، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی، تحمل و دفرمه شدن، رنگ،  لرزش، صدا و … الزامی است.

خروج از نسخه موبایل