ورق های کامپوزیت به دلیل خواص انحصاری از جمله سبکی وزن، سختی مناسب، انعطاف پذیری همراه با شکل پذیری بالا، تنوع رنگ، غیر قابل اشتعال بودن ( ورق های خاص) و سرعت اجرای بالا در بسیاری از ساختمان های در حال ساخت، اجرا می گردند. 

نوع اجرای این ورق ها به دو دسته کلی Fix و Hang تقسیم می گردد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول با بخش فنی شرکت آلوکد تماس حاصل فرمایید .

ورق کامپوزیت یکی از مصالح زیبایی می باشد که در برخی از نماهای ساختمانی مورد استفاده  قرار می گیرد. امروزه افراد بسیاری از نماهای کامپوزیت استفاده می کنند چرا که زیبایی و جلوه آن نسبت به نماهای دیگر بسیار بیشتر است ورق کامپوزیت از ترکیب چندین ماده تشکیل می گردد.

نمای کامپوزیت فلزی:

کامپوزیت ها از ترکیب دو یا چند ماده جداگانه تشکیل شده اند که ماده حاصل نسبت به هرکدام از اجزاء تشکیل دهنده آن بهتر است و اجزاء مختلف کارایی یکدیگر را بهبود می بخشد و این یکی از مزیت های کامپوزیت محسوب می شود. از متداول ترین نماهای کامپوزیت پلی اورتان اشاره کرد.

ورق های کامپوزیت آلومینیوم متشکل از دو لایه آلومینیوم به ضخامت ۳/۰ تا ۵/۰ میلی متر در اطراف و یک هسته از جنس پلاستیک یا یک ماده معدنی پرکننده ضدحریق (نظیر موادپلی اتیلنی) به ضخامت ۳ الی ۵ میلی متر است.

لایه خارجی عمدتا دارای یک پوشش آستر رزین اپوکسی و یک لایه Pvdf می باشد سطح ورق کامپوزیت با یک لایه فیلم محافظت می شود از جمله مزایای این پانل می توان به سبکی وزن ، تنوع رنگ و شکل پذیری اشاره کرد.

ازجمله بزرگترین مشکلات این نوع نما، از یک سو ورود محصولات بی کیفیت و فقدان دانش فنی کافی در خصوص کنترل کیفیت این نوع پانل برای نما و اجرای نامناسب توسط برخی افراد غیر متخصص است. چسبیدن ذرات گردو غبار برسطح نمای ساختمان ها و تغییر رنگ از جمله مشکلات این نوع نما است. تمیز کردن نما مستلزم ایجاد داربست یا پیش بینی بالابرهای مخصوص جهت شستشو است.

استفاده کردن از ورق کامپوزیت امروزه رواج بسیار زیادی پیدا کرده است، مزایای این نوع از نما از آنجایی که زیاد و عالی است افراد بسیاری ترجیح می دهند از این نوع نما برای ساختمان های خود استفاده کنند. البته دقت داشته باشید که اگر شما می خواهید این نما را در ساختمان های مورد نظر خود اجرا کنید باید از مزایا و همچنین معایب آن اطلاعات زیادی داشته باشید تا به بهترین نحو ممکن بتوانید نمای مورد نظر خود را انتخاب کنید. نمای کامپوزیت و عکس نمونه کارهای نمای کامپوزیت آلوکد را آورده ایم نمای کامپوزیت و عکس نمونه کارهای نمای کامپوزیت آلوکد را آورده ایم[/caption]

مزایای ورق کامپوزیت

همانطوری که بیان کردیم افراد بسیاری به علت مزایا و زیبایی هایی که نمای کامپوزیت دارد آن را بر روی ساختمان خود اجرا می نمایند. از جمله این مزایا عبارت می باشد از :

  • خواص مواد تشکیل دهنده

همان طوریکه می دانید در هر نما و متریالی موادی ویژه و خاص قرار می گیرد که هر یک از این مواد در زیبایی، جنس، ماندگاری و دوام آن نما تاثیر بسیاری دارد.  بر این اساس باید بدانید در ورق کامپوزیت  هم موادی به کار می رود و خواصی  که در مواد تشکیل دهنده این ورق ها وجود دارد، عملکرد و کارایی نما را بسیار بهتر و بیشتر می کند.

  • وزن کم آن ها

از آنجایی که وزن ورقه های تشکیل دهنده ورق کامپوزیت بسیار کم و سبک می باشد، باری را به ساختمان وارد نمی کند، به همین دلیل وزن کلی سازه ساختمان به هیچ عنوان زیاد نمی شود. در اصل یکی از ویژگی های اصلی که این ورق ها دارند این است که، حدود ۹۰ درصد از نماهای دیگری که در ساختمان ها به کار می روند سبکتر می باشند.

  • نگهداری آسان

تعمیر و نگهداری کردن از ورق کامپوزیت بسیار آسان می باشد و دشواری در آن وجود ندارد، به همین دلیل اگر از آنها در ساختمان خود استفاده کنید نیازی نیست از آنها مراقبت ویژه ای کنید. یکی از ویژگی ها و مزایای آنها که بسیار اهمیت دارد این است که اجرای آنها نسبت به نماهای دیگر سهولت بیشتری دارد، بر همین اساس آنها سریعا تولید می شود.

نمای کامپوزیت ایستگاه راه آهن مهاباد بوسیله شرکت آلوکد اجرا شده است.

نمای کامپوزیت ایستگاه راه آهن مهاباد بوسیله شرکت آلوکد اجرا شده است.

  • آب بندی مناسب

 آب بندی ورق کامپوزیت یکی از ویژگی های مثبت آن به شمار می رود. زمانی که شما در نمای ساختمانی خود آب بندی دقیق و درستی را اجرا کنید، آب به لایه های زیرین این نوع از نما هرگز نفوذ نمی کند و از طریق شیارهایی که در نمای کامپوزیت ایجاد شده است باران یا برف باریده شده به بیرون از نما راهی می گردد.

در مورد معایب ورق کامپوزیت باید بدانید که این ورق ها معایب زیادی ندارند و نمی توان برای آنها معایب خاصی را بیان کرد. برخی از افراد تمایل به استفاده کردن از این نماها برای ساختمان های خود ندارند و برخی دیگر ترجیح می دهند از این نما استفاده کنند. هر یک از نماهای ساختمانی ویژگی های خاصی دارد که در بالا برخی از   مهمترین ویژگی های نماهای کامپوزیت را بیان کردیم.

محصولات تولیدی شرکت آلوکد، توسط دستگاههای اتوماتیک و استاندارد اروپا تولید و استفاده همزمان ازدو سیستم پرس پروفیل و پانچ با دستگاههای اتوماتیک تولید و به بازار عرضه می‌شود.

تمامی پروفیل های به کار رفته در محصولات متنوع شرکت آلوکد تحت لیسانس بوده که تلاش می‌شود پنجره جدید را گشوده و فصل تازه ای را در صنعت ساختمان ایران ورق بزند.

مهندس شهرام علیزاده، مدیرعامل شرکت آلوکد در گفتگو با تحریریه پنجره ایرانیان همواره بر اعتقادات حرفه ای اش پافشاری کرد و بیش از آنکه بخواهد از محصولات و خدمات شرکت آلوکد سخن بگوید، از دغدغه‌ها و انتظارات اش گفت و اینکه صریح می‌گوید: شرکت آلوکد در ارائه مشاوره جهت طراحی و اجراینمای بیرونی ساختمان دست همکاری به سمت همه دراز می‌کند.

هرچند این سیاست به مفهوم این نخواهد بود که مشتریان مجبور به همکاری به آلوکد خواهند بود.

او را صادقانه دیدیم وقتی می‌گوید: آلوکد به خلق یک اثر هنری بر تن ساختمان‌ها می‌اندیشد و درخشش ستاره‌های چشم نواز بر پوسته خارجی ساختمان‌ها را می‌ستاید. پیشنهاد می‌شود قبل از خواندن این گفتگو دقت کنیم که شرکت آلوکد، سبد متنوعی از کالاها و خدمات را برای صنعت ساختمان ایران به ارمغان آورده است.

جمع بندی

در سبد تولیدی شرکت آلوکد این محصولات دیده می‌شود :درب و پنجره آلومینیومی ساده و ترمال بریک با شیشه دو جداره، درب و پنجره WINDOAL سری Economy ( اقتصادی )، درب و پنجره UPVC، لوور و انواع سایه بان آلومینیومی، انواع نمای شیشه ای، فریم لس و کرتن وال، طراحی و اجرای ورق کامپوزیت، طراحی و اجرای نمای ALUCOTTA( جدید ) و نرده آلومینیوم، استیل و… می توانید برای اطلاع بیشتر با دفتر آلوکد تماس بگیرید و از آن ها مشورت بیشتر بخواهید.

و اینکه مدیرعامل این شرکت، خونگرم و مصمم است و به آنچه می‌اندیشد و انجام می‌دهد، اعتقاد دارد.

سوالات متداول

علت متداول شدن استفاده از ورق کامپوزیت در نمای ساختمان ها چیست؟

ورق های کامپوزیت به دلیل خواص زیادی از جمله سبک بودن وزن، مقاومت مناسب، انعطاف پذیری همراه با شکل پذیری بالا، تنوع رنگ، غیر قابل اشتعال بودن ( ورق های خاص) و سرعت اجرای بالا در بسیاری از ساختمان های در حال ساخت، اجرا می گردند. 

ورق کامپوزیت آلومینیوم چیست؟

ورق کامپوزیت آلومینیوم تشکیل شده از دو لایه آلومینیوم به ضخامت ۳/۰ تا ۵/۰ میلی متر در اطراف و یک هسته از جنس پلاستیک یا یک ماده معدنی پرکننده ضدحریق (نظیر موادپلی اتیلنی) به ضخامت ۳ الی ۵ میلی متر است.

مزایای ورق کامپوزیت چیست؟

مزایای ورق کامپوزیت شامل مواد تشکیل دهنده مناسب، وزن کم، آب بندی خوب و نگهداری آسان است.