نماد سایت آلوکد

پرسش های متداول در صنعت نما ( بخش دوم )

پرسش های متداول

پرسش‌های متداول در صنعت نما (بخش دوم)

سوال‌های متداولی درخصوص نما / آلومینیوم / پنجره همیشه مطرح هست دراین قسمت سعی خواهیم نمود در دوبخش این سوالات را به‌صورت بسیار ساده‌ای پاسخگو باشیم.

این سوالات شامل موارد ذیل می‌باشند:

تفاوت نمای کرتین وال و فریم لس
روش‌های اجرای نمای کرتین وال
از نما‌های شیشه‌ای مدرن چه می‌دانید؟
ازانواع سرامیک خشک چه می‌دانید؟
از انواع پنجره‌های آلومینیومی چه می‌دانید؟
از سقف‌های شیشه‌ای چه می‌دانید؟
از انواع ورق کامپوزیت چه می‌دانید؟
از مزایای کرتین وال چه می‌دانید؟
ادامه بخش اول
شرکت تولید کننده پنجره‌ها میبایست دارای ماشین‌آلات حرفه‌ای و اطلاعات لازم در این خصوص باشد و بهتر است از مابین شرکت‌هایی که عضو سندیکای آلومینیوم و یا دارای پروانه بهره‌برداری و یا جواز کسب معتبر هستند انتخاب شوند.
شرکت تولیدی پنجره باید در هنگام تولید پنجره از اتصالات گوشه آلومینیومی استفاده نماید و جهت این امر می‌بایست دستگاه مخصوص پرس آلومینیوم داشته باشد. استفاده از گوشه‌های فلزی آهنی توصیه نمی‌گردد.

بهتر است در هنگام تولید پنجر ه‌ها و اتصال گوشه‌های ۴۵ درجه از چسب‌های مخصوص گوشه استفاده نمود.

تعبیه راه آب در درب و پنجره‌ها ضروری است.
در هنگام نصب پنجره‌ها فاصله مابین کادر کاذب آهنی و پنجره را حتما میبایست با چسب‌های ماستیک و یا سیلیکون مناسب پوشانید.
استفاده از واشر‌های EPDM در تمامی سیستم‌های درب و پنجره و نما ضروری میباشد و واشر‌ها باید بطور کامل تمامی سطوح را پوشش دهند.
در پروفیل‌های درب و پنجره مابین لنگه و چهارچوب استفاده از ۲ و یا ۳ واشر آب‌بندی و هوابندی توصیه می‌گردد.

وظایف این واشر‌ها ممانعت از ورود و خروج هوا، گرد‌و‌غبار و آب است.

پنجره‌های تولیدی در کارخانه، هنگام ارسال می‌بایست بسته‌بندی شوند تا از خط و خش و ضربه و در نتیجه خرابی پنجره جلوگیری گردد.
در هنگام نصب شیشه‌ها در پنجره‌ها حتما می‌باست از تاکوز‌های ویژه پلاستیکی، و جهت عدم افتادگی لنگه‌های درب‌ها و یا پنجره‌ها از تاکوز‌های ویژه قابل تنظیم استفاده نمود.
در درب‌های ورودی و یا پر رفت و امد علاوه بر استفاده از پروفیل‌های ویژه میبایست از لولا‌های دربی پرتردد با حداقل طول ۱۰ سانتی‌متر استفاده نمود.
به در و پنجره‌ها و یا نمای نصب و تکمیل شده نباید مصالحی از‌جمله سیمان، گچ و … تماس پیدا کند بهتر است مرحله نصب این محصولات پس از پایان این موارد در ساختمان انجام گیرد و یا از برچسب‌های محافظ بر روی پروفیل‌ها استفاده شود تا پس از اتمام کار برچسب‌ها از پروفیل‌ها (در، پنجره و یا نما) جدا شوند.

آنچه مبرهن است، ماشین‌آلات حرفه‌ای و تجربه کاری مناسب در تولید یک محصول درب و پنجره آلومینیومی لازم و ملزوم یکدیگر می‌باشند، هم‌چنین استفاده از سیستم‌های محاسبه شده با پروفیل و یراق آلات دقیق که توسط کارخانه‌های معتبر تولید می‌شوند و دارای اطلاعات لازم در خصوص عایق‌های حرارتی، هوابندی، آببندی، مقاومت فشار باد و حدود تراز مجاز فشار صوت هستند در ارایه یک محصول استاندارد و قابل‌قبول ضروری خواهد بود.

از سقف‌های شیشه‌ای چه می‌دانید؟

در معماری مدرن، اهمیت متریال شیشه در اصول معماران از‌جمله لوکور بوزیه به روشنی بیان شده است. قرارگیری این متریال شاخص (سقف شیشه‌ای) در مقاطع آلومینیومی و بالا نشستن آن بر سقف، نمایی حیرت‌آور خلق خواهد کرد.

     با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت آلومینیوم و تلفیق مهندسی سازه و این صنعت و دستاورد‌های جدید تکنولوژیکی تولید اقلام و اتصالات،   محصول آلومینیومی (درب و پنجره نما) با ضریب اطمینان قابل‌قبولی در اختیار مصرف‌کنندگان، کارفرمایان و معماران بنا‌ها قرار‌گرفته است.

    اجرای جداره‌های نورگذر در سقف‌ها و تلفیق این نوع فضا‌ها با سازه‌های اصلی بنا امروزه در دستور کارمعماران با تجربه و معماران جوان قرار‌گرفته است. در این گفتار سعی خواهیم نمود اشاره‌ای به این مبحث داشته باشیم.

    امروزه و به‌صورت مستمر اخبار متعددی در خصوص تولید شیشه‌هایی با قابلیت‌های فنی بالا در اختیار ما قرار میگیرد. بهبود مولفه‌هایی از‌جمله: LR /UV /HGC /SC /U-VALUE) (و امکان تولید شیشه‌های لمینت، نشکن و مقاوم در برابر ضربه، امکان استفاده وسیع شیشه را براحتی فراهم نموده است، حتی در سقف‌های  بنا‌ها، لیکن جهت نگهداری این شیشه‌ها مطمئنا به محصول دیگری نیز نیاز داریم که تمام وظایف یک سقف استاندارد را نیز داشته باشد. Sky light‌های آلومینیومی در این خصوص راهگشای بسیار مناسبی هستند.

– در فضا‌هایی که جهت پوشانیدن سقف از سازه فضایی استفاده می‌شود. جهت پوشانیدن اینگونه فضا‌ها نیزاز سازه‌های Sky light استفاده می‌گردد.

– در فضا‌هایی مانند گنبد‌ها و طاق‌ها نیز میتوان ازسیستم‌های Sky light به‌راحتی بهره گرفت.

– با کمتر شدن فضا‌های سبز در شهر‌ها، ساخت ساختمان‌های اکولوژیکی، در ساخت‌و‌ساز‌های شهری نمود بیشتری پیدا نموده است. با افزایش ارتفاع و دوری از فضا‌های سبز برای واحد‌هایی که در این ارتفاع قرار می‌گیرند ایجاد تراس‌هایی که بتوان در آنها از فضای سبز استفاده نمود، امری لازم به نظر می‌رسد. Sky light‌ها در این خصوص نیز به کمک تکنولوژی آمده و تراس‌هایی با این ویژگی را میتوان با کمک Sky light‌ها ایجاد نمود. البته این سازه‌ها به جز ایجاد فضا‌هایی دلپذیردر داخل بنا‌ها زیبایی دو چندانی نیز از لحاظ استاتیکی به سازه بنا می‌بخشد.

در طراحی سقف‌ها (اینگونه پوشش‌ها) عواملی موثر هستند از‌جمله:

۱-فاکتور‌های بیرونی

۲- فاکتور معماری و فرهنگ بومی

۳-  نوع سازه و کاربری بنا

۴-  نوع معماری بنا ویا نوع جریان روح معماری بنا

۵-  امکان استفاده از مصالح مطابق استاندارد (سقفهای شیشه‌ای محاسبه شده  و استاندارد)

۶- رعایت مقررات ملی ساختمان

 سقف‌ها یکی از قسمت‌های جدانشدنی یک ساختمان می‌باشد، چه از لحاظ سازه‌ای چه از لحاظ زیبایی. ایستایی، آب‌بندی و هوابندی، مقاومت حرارتی و…، البته از لحاظ سازه‌ای و محاسبات مهندسی نیز بسیار حساس و مهم می‌باشند.

       با استفاده از سازه‌های Sky light در بنا‌هایی که درحال ساخت هستند (البته با رعایت اصول معماری، بومی وفرهنگی، سازه‌ای، منطقه ای  سقف‌هایی زیبا و امن را میتوان ایجاد نمود. ودر بنا‌هایی از‌جمله مراکز تجاری، علمی و آموزشی، مسکونی، اداری، و صنعتی وتجاریمیتوان از اینگونه سازه‌ها جهت هدایت بی‌شترنور به داخل فضا و زیبایی معماری بنا بهره‌مند گردید.

 رعایت سر فصل‌های مهم ازجمله، محاسبات زلزله – باد – برف و وزن شیشه‌ها همانند سیستم‌های رایج     کرتین وال امری ضروری می‌باشد.

ازانواع ورق کامپوزیت چه می‌دانید؟

پانل کامپوزیت شامل ترکیبی از لایه‌های فلز به هم چسپیده است که منجر به ایجاد سازه و ساختاری صلب می‌گردد. شکل اصلی و اساسی پانل کامپوزیت شامل دو ورق نازک است که به یک مغزه سبک متصل شده و توسط آن از یکدیگر جدا شده‌اند. فاصله دو ورق تعیین کننده صلبیت کامپوزیت نهایی است و هرچه فاصله بیشتر باشد، توانایی و کارایی پوششی محصول نهایی بالا‌تر خواهد بود.

پانل‌های کامپوزیت با توجه به ضخامت و نوع آلیاژ آلومینیوم، لایه‌ها، نوع رنگ به‌کار رفته در پوسته بیرونی و نوع و ضخامت مواد به‌کار رفته درلایه میانی و پوشش سطح آلومینیوم انواع مختلفی داشته و هرکدام کیفیت و کاربرد معینی دارند.

پانل کامپوزیتی آلومینیومی متشکل از سه قسمت عمده است: دولایه آلومینیوم به ضخامت ۳/۰ تا ۵/۰ میلی‌متر، یک هسته از جنس پلیمر ترموپلاستیک (معمولا پلی اتیلن) یا یک ماده معدنی پرکننده به ضخامت ۳ تا ۵ میلی‌متر که در بین این دو لایه قرار می‌گیرد و لایه خارجی که دارای یک پوشش آستر از رزین اپوکسی و یک لایه پلی وینیلیدن فلوراید (( PVDFیا پلی استر (PE) جهت تثبیت رنگ می‌باشد. روی سطح پانل کامپوزیت آلومینیوم با یک لایه فیلم پلیمری محافظت می‌شود.

انواع پانل کامپوزیت
تقسیم‌بندی از لحاظ نوع لایه میانی

لایه میانی پانل کامپوزیتی آلومینیومی از مواد مختلفی می‌تواند تشکیل شود:

پلی اتیلن
لایه میانی ضد حریق B١
لایه میانی ضد حریق A٢ که معمولا از هیدروکسید آلومینیوم و یا دیگر مواد معدنی ساخته می‌شود. پلی اتیلن استفاده شده در لایه میانی این پانل‌ها لازم است غیرقابل اشتغال باشد

خروج از نسخه موبایل