آلوکد

پنجره – نماهای شیشه ای و صرفه جویی انرژی (بخش دوم)

پنجره – نما‌های شیشه‌ای و صرفه‌جویی انرژی (بخش دوم)

در نما‌های شیشه‌ای در طول فصل‌های گرم و تابستان در ساختمان‌های اداری تابش آفتاب و گرمای متعاقب آن باعث ایجاد محیطی نا‌مطبوع برای کارکنان می‌شود لذا در این ساختمانها  مطالعات سیستم‌های برودتی و امکان جابه جایی هوا  در کنار مطالعات و محاسبات سیتم‌های حرارتی بسیار مهم است.

در ساختمان‌هایی که امکان هزینه قابل‌قبول در برابر حفظ  انرژی سرمایی و مهم‌تر گرمایی کمتر است. باید از تابش مستقیم آفتاب به جداره‌های نور گذر جلوگیری نمود. البته لازم به ذکر می‌باشد در این بین تبادل هوای داخل بنا نیز بسیار مهم است.

امروزه جهت جلوگیری از پرت انرژی در پنجره‌ها و خصوصا نما‌های شیشه‌ای از بازشو‌های مناسب و کافی استفاده نمی‌شود و این باعث ایجاد هوای سنگین و گا‌ها بوی بد‌در داخل بنا‌ها می‌شود. در تمامی فضا‌ها هم از بابت صحت و سلامت و هم از بابت  از بین بردن هوای مرده در داخل بنا می‌بایست جریان هوای مناسب را ایجاد نمود. ۲۵-۱۰ به ازاء هرنفر می‌باشد. M٢/hگردش هوای منظم و لازم البته بسته به نوع فعالیت در داخل بنا در حدود
این مقدار گردش هوا، هوا و رطوبت حاصل از شستشوی لباس‌ها، ظرف‌ها، حمام و تنفس به ازاء هر نفر را پاسخ‌گو است مقدار بخار ایجاد شده به ترتیب زیر‌اند:
۳۰gr/h در حالت استراحت
۵۰ gr/h در حالت خشک کردن لباس‌ها
۶۰ gr/h  در حالت حرکت کم‌به ازاء هر نفر
۱۰۰ gr/h در حالت شستشوی دستشویی و حمام
۲۰۰ gr/h در حالت کار کردن خشک کن لباسشویی
۱۰۰۰ gr/h در حالت پختن غذا
۲۶۰۰ gr/h در حالت استفاده از حمام

در صورتیکه این نم‌ها و بخار‌های حاصل از داخل بنا خارج نشود، باعث ایجاد رطوبت و خسارت به داخل بنا شده و در ضمن باعث ایجاد هوای نا‌مطبوع در بنا می‌گردد.

مطالعاتی در این خصوص انجام شده بنام Rosenheim در سال ۱۹۸۲ در موسسه (Bestandsaufname von Einrichtungen zur freien lu ftungen im wohnungsbau) در این مطالعات به طور خلاصه ذکر شده در ساخت بنا‌ها و یا بازسازی بنا‌ها حتما می‌بایست در پنجره‌ها و نما‌های شیشه‌ای از بازشو‌های مناسب و کافی استفاده نمود. پنجره‌ها به‌تنهایی این قابلیت را دارند که با استاندارد‌های لازم طراحی – ساخت واجرا شوند، لیکن پنجره‌ها یک بخش از سازه بنا می‌باشند و مطالعات و محاسبات می‌بایست برای کل بنا در نظر گرفته شود. لذا در محاسبات به‌تنهایی صحیح نمی‌باشد. (Uw) انرژی بنا‌ها،  فقط بررسی فاکتور پنجره‌ها  لذا باید دید پنجره‌ای که درخواست می‌گردد جهت چه نوع بنایی می‌باشد و براساس آن از سیستم متناسب آن بنا استفاده گردد.

هم‌چنین لازم به یادآوری می‌باشد در یک جداره نور گذر ۷۵ درصد فضای پنجره‌ها توسط شیشه‌ها پوشیده فاکتور شیشه‌ها در این خصوص قابل توجه است U  می‌شود و    با توجه به مطالب فوق استفاده از برچسب انرژی در پنجره‌ها نیز مانند لوازم برقی می‌بایست مورد‌توجه قرار گیرد.

خروج از نسخه موبایل