نماد سایت آلوکد

پنجره – نماهای شیشه ای و صرفه جویی انرژی ( بخش اول)

جهت صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها می‌بایست تمام اقلام مورد استفاده در ساخت بنا دارای استاندارد‌های لازم در این خصوص باشد و در صورت عدم استفاده از مصالح غیر استاندارد، اگر هم از پنجره‌های مقاوم در برابر پرت انرژی استفاده شود تاثیر چندانی نخواهد داشت. مطابق مطالعات ٣٠ درصد پرت انرژی حرارتی در ساختمان‌ها جهت مصالح ساختمانی به غیر از پنجره‌ها هدر می‌رود.   ١۵ درصد از سقف‌ها، ٤/٢درصد از کف‌ها هدر می‌رود.
باتوجه به این آمار می‌بینیم که صرفه‌جویی در پرت انرژی ازطریق پنجره‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. می‌باشد، این فاکتور در برخی Uمهم‌ترین عامل در صرفه‌جویی از پرت انرژی در پنجره‌ها عامل یا فاکتور درنظر گرفته می‌شود. U=٤/٢w/m٢kکشور‌های اروپایی درنظر گرفته می‌شود و از سال٢٠١٣U=٣/١ w/m٢k درحالی که در کشور‌هایی مانند آمریکا – کانادا – آلمانتوصیه شده است. U=١w/m٢kجهت رسیدن به این آمار می‌بایست از واشر‌های بسیار حساس و دقیق و یک سیستم عالی استفاده نمود. و مقاومتباشد. Rw=٣٢dBصوتی پنجره‌ها می‌بایست کمتر از ٨/ ٠باشد. w/m٢k پروفیل پنجره‌ها می‌بایست حداقل Uw به این ترتیبدر زیر به عواملی اشاره می‌کنیم که پرت انرژی از پنجره‌ها و یا محل نصب پنجره‌ها برروی دیوار حاصل می‌شود:
– پرت انرژی از شیشه‌ها
 را در فصل‌های گرم g در فصل زمستان مقداری انرژی گرمایی از شیشه‌ها وارد بنا می‌شود ولی می‌بایست فاکتور نیز در نظر گرفت چرا که ممکن است  پرت انرژی برودتی در فصول گرم سال تا ٤ برابر انرژی دریافتی از نور خورشید در فصل‌های سرد سال صرف شود.

– پرت انرژی از بازشو‌های پنجره‌ها

پرت انرژی از طریق قسمت‌های بازشو پنجره‌ها باید بسیار کم‌و مطابق استاندارد‌ها باشد برای این که از پرت  در این بخش جلوگیری کنیم. U انرژی یعنی فاکتورباید حتما از پنجره‌هایی با طراحی سیستم بسیار دقیق و  مهندسی استفاده نمود که اینموضوع نیز اهمیت ویژه‌ای دارد از این جهت که کارخانه‌های تولیدکننده پروفیل‌های این نوع سیستم‌ها بسیار محدود می‌باشند.

انتخاب اندازه پنجره‌ها و جداره‌های نور گذر در بنا‌ها بنابر نوع کاربری بنا و منطقه ساخت بنا مورد اهمیت است به طور مثال در کشوری مانند کانادا ، فصل های  سرما با اهمیت‌تر است جذب نور خورشید از طریق جداره‌های نورگذر می‌تواند مفید باشد در‌حالی‌که در کشور‌هایی که فصل‌های گرم سال بیشتر است می‌بایست به حفظ انرژی برودتی به داخل بنا اهمیت داده شود و انرژی تابشی خورشید به میزان به‌مراتب نیز باعث  پرت انرژی برودتی می‌گردد.

لذا فقط نمی‌بایست به حفظ انرژی گرمایی داخل بنا فکر کرد بلکه به حفظ انرژی برودتی نیز باید اهمیت داد. و این امر با انتخاب درست شیشه‌های دوجداره ممکن می‌گردد. در نما‌های مختلف شرح زیر توصیه می‌گردد. لذا فاکتور
Ueq= Uf – g * sf
Sf/ جنوبی =٢/٤ w/m٢k
Sf/ غربی/شرقی /= ١/٦۵ w/m٢k
Sf/ شمالی= ٠/٩٠ w/m٢k

در نماهای شیشه ای این فاکتور و افزودن آن به محاسبات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

خروج از نسخه موبایل