نماد سایت آلوکد

گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با مدیرعامل شرکت آلوکد

مدیر عامل شرکت الوم کاردینه

سال‏‌ها خلاقیت در صنعت ساختمان، امروزه نام آلوم کاردینه یا آلوکد را در کشور پرآوازه ساخته است. متخصصان با تجربه ‏ای که حدود یک دهه پیش بهره ‏مندی از دانش و فناوری روز جهان را در سرلوحه کار خویش قرار دادند، هم ‏اکنون نقش مهمی در صنعت در و پنجره و نما در سراسر ایران ایفا می‏ کنند.

به یقین می‌‏توان گفت، آلوکد در طول تمام این سال‏‌ها بر عمل به شعار خود پایبند بوده و با در هم‏ آمیختن تجربه دیروز و تکنولوژی امروز، خلاقیت و نوآوری را به بار آورده است. دکتر شهرام علیزاده که سالیان بسیاری را صرف علم‏ اندوزی و کسب تجربه کرده است، آلوکد را از ابتدا تا کنون با مدیریت عالمانه و به‏روز خود از پیچ‌و‌خم‏‌های بسیاری عبور داده و به‌جایگاه امروزین خود رسانده است. او دانش‌آموخته مهندسی عمران از سال١٣٧۵ و کارشناس ارشد شهرسازی از سال ١٣٨٠ و DBA- دکتری مدیریت کسب‌و‌کار- از سال ١٣٩٢ است.

در گفتگویی که با این مدیر سختکوش داشتیم، از فعالیت ‏های این شرکت موفق از نزدیک آشنا و از نظرات ارزنده وی آگاه شدیم. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم.

درباره پیشینه آلوکد

این مجموعه از سال 1386 با نام آلوکد (آلوم کاردینه) در ایران شروع به کار کرد. البته من از سال 1370 در صنعت ساختمان فعال بودم و از سال 1376نیز در صنعت درب و پنجره آلومینیومی و نمای ساختمان فعالیت داشته ‏ام. زمینه کاری اصلی آلوکد پوسته خارجی ساختمان و نما‌ها بوده است. در ابتدای کار اهدافی داشتیم و این اهداف را به چند بخش تقسیم کردیم.

بر این اساس، در چند سال نخست کوشیدیم که شرایط حاکم بر بازار را همراهی کنیم. پس از تثبیت خود در بازار، سعی کردیم به‏تدریج تا حد امکان بازار را جهت ‏دهی کنیم. به‌‏عبارت‌دیگر مشتریان را با خود همسو کنیم و آنها را به سمت‌و‌سویی که مورد هدفمان بود هدایت کنیم. زیرا اعتقاد داریم در چنین شرایطی فعالیت کارفرمایان، پیمانکارانو سازندگان ساختمان‏‏‌ها راحت‏‌تر خواهد بود. برای طی کردن این مراحل، در ابتدا تبلیغات گسترده ‏ای داشتیم.

تمامی نمایشگاه ‏های مرتبط شرکت می‏ کردیم، و در کلیه نشریات مرتبط با ساختمان تبلیغات خود را منتشر می‌‏ساختیم. پس‌از‌آنکه احساس کردیم به‏ خوبی در بازار شناخته شده ‏ایم و جایگاه خود را یافته ‏ایم، از حجم این تبلیغات کاسته و فقط در نمایشگاه ‏های مهم شرکت کردیم و تبلیغات در نشریات اختصاصی را ادامه دادیم.

سوالی که اینجا مطرح می‌‏شود این است که واقعا چگونه می‌‏توان این بازار آشفته را جهت‏‌دهی کرد؟

ما همواره به شعار خودمان پایبند بودیم: “تجربه دیروز تکنولوژی امروز”. در‌واقع تجربیات خود را با فناوری روز در هم ‏آمیختیم و ترکیب جدیدی را ارائه دادیم که می‏تواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد. باید توجه داشته باشید که مصنوعات آلومینیومی مانند تمامی کالا‌های به ‏روز دنیا مرتبا در حال تغییر و تحول هستند.

ما تلاش می‏کنیم تا جایی که در توانمان است، تحولات جدید را وارد سیستم کنیم و به مشتریان خود روش ‏های به‏ روز را توضیح می‌‏دهیم. البته از این نظر هم خوشحال هستیم که می‏بینیم چند شرکت دیگر نیز در حوزه کاری ما هستند که همین سیاست را دنبال می‌‏کنند. عملا ما چند شرکت هستیم که ضمن همکاری با یکدیگر تلاش می‏ کنیم اجازه ندهیم، موج بازار ما را به هر سویی که خواست بکشد.

فناوری ‏های روز را با شرایط بازار ایران منطبق کردن

ماهیت کار ما این‌گونه است که هم با تکنولوژی سخت‏‌افزاری ارتباط داریم و هم با اطلاعات نرم‏افزاری. برای نمونه به مقوله پنجره اشاره می‏کنم. امروزه پنجره ‏های کشویی سایز بسیار بزرگ نسبت به سال‏‌های گذشته خواهان بسیار بیشتری یافته است. دلیل آن هم این است که در سال‏‌های قبل سازوکار اجرای این نوع پنجره‏‌ها را نداشتیم و با امکانات موجود نمی‌‏توانستیم چنین محصولاتی ارائه دهیم. اما در حال حاضر، با توجه به پیشرفت دانش و تکنولوژی مورد نیاز این مقوله، مثلا در دسترس بودن یراق ‏آلات خاص، می‏توان پنجره ‏هایی در عرض ٢م‌تر و ارتفاع ٤ متر را حرکت داد. در‌واقع این سوژه‌های بود که پیش‏تر بدان می‌‏اندیشیدیم، اما امکانات تولید آن را نداشتیم. اما هم‏اکنون، با تولیدات جدید شرکت‏‌های پروفیل و یراق‏ ساز امکان تولید پنجره ‏های کشویی بسیار بزرگ فراهم آمده است.

به‏ هرحال، برخی از کشور‌ها، مانند ایتالیاو آلمان و… سردمدار دانش و تکنولوژی در این زمینه هستند؛ مثلا ایتالیا در خصوص یراق ‏آلات حرف اول را در جهان می‏زند. این قبیل کشور‌ها فناوری‏‌های جدید را ارائه می‏دهند، پس‌از‌آن سایر کشور‌ها از این فناوری استفاده می‏کنند، برای محقق کردن ایده‏‌های خود از آنها بهره می‏گیرند. در مورد پنجره ‏های بزرگ کشویی نیز همین گونه است؛ یعنی فکر و ایده‌های بود که از سال‏‌ها قبل در ذهن‌ها وجود داشت، اما اکنون به کمک پیشرفت تکنولوژی و یراق‏ آلات جدید می‏توانیم آن را تولید کنیم. اینجاست که تجربه دیروز با تکنولوژی امروز در هم می‏ آمیزد و خلاقیت به بار می‌‏آورد.

در زمینه پوسته نمای خارجی ساختمان‏‌ها نیز شرایط به همین ترتیب است. در ابتدا اجرای سنگ در نما بهترین انتخاب موجود برای پوسته خارجی بنا‌ها بود. پس‌ از‌ آن ورق کامپوزیت و امروزه نیز سرامیک به بازار آمده است.

امروز حتی در نمای بسیاری از ساختمان‏‌ها از چوب استفاده می‏ شود. در گذشته چنین کاری برای عموم امکانپذیر نبود و فقط تعداد انگشت‏‌شماری از پروژه در سراسر دنیا می‌‏توانستند چنین نمایی را اجرا نمایند. ولی اکنون می‌‏بینید که به کمک پیشرفت تکنولوژی و تولید مقرون به صرفه، ساختمان ‏های بسیاری در تمام دنیا و در ایران از نمای چوبی استفاده می‏ کنند.

به‌‏طور‌کلی وارد کردن یک تکنولوژی جدید در بازار فرایندی است که طی آن باید فن‌آوری مورد نظر با شرایط کشور هماهنگ و همچنین مقرون به ‏صرفه شود. تلاش ما این است که ابتدا به‏ خوبی یاد بگیریم، سپس آرام‌آرام و بدون اینکه به اصل آن خدش ه‏ای وارد آوریم، آن را با شرایط ایران منطبق سازیم؛ و البته اگر این امکان وجود نداشت از شکل اصلی آن استفاده می‏ کنیم.

منظور شما این است که به ‏دنبال بومی ‏سازی تکنولوژی‏‌های نوین هستید؟

به ‏طور کلی عقیده من این است که قرار نیست همه چیز را بومی کنیم. یعنی موردی که مقرون به صرفه نیست، بومی کردن آن معنایی ندارد. حتی اگر نتوانیم آن را صادر کنیم نیازی به بومی کردن آن وجود ندارد. درست است که بومی کردن فوایدی دارد، از جمله ایجاد اشتغال، اما باید محصول مورد نظر ارزش بومی کردن و صرف هزینه برای این منظور را داشته باشد.

آلوکد دقیقا چه محصولات و خدماتی را ارائه می‌‏دهد و ویژگی‏‌های این خدمات و محوصلات چیست؟

آلوکد با عرضه دو یا سه محصول وارد بازار شده و کار خود را شروع کرد. حوزه کاری ما در ابتدا ساخت در و پنجره و نیز نمای ساختمان بود. اما در حال حاضر سبد محصولات خود را افزایش داده ‏ایم؛ در و پنجره آلومینیوم ساده و ترمال بریک، در و پنجره و محصولات یو.پی.وی.سی، انواع شیشه، انواع نرده و حفاظ‏ های آلومینیومی و استیل و ورق های کامپوزیتی در پوسته خارجی ساختمان از جمله محصولات ما هستند.

همچنین سرامیک خشک و آلوکوتا را نیز به‌کار خود اضافه کرده و نما‌های چوب را هم به ‏صورت ترکیبی انجام می‌‏دهیم. کلیه این موارد به ‏صورت تخصصی انجام می‏ شوند. به‌‏طور‌کلی می‏ توانیم بگوییم که هر موردی در ساختمان که با مصنوعات آلومینیوم در ارتباط است، امروزه در سبد کالایی ما وجود دارد و آن را به مشتریان خود ارائه می‌‏دهیم.

وضعیت حال حاضر بازار را چگونه می‌‏بینید؟

بدون شک صنعت ساختمان دردوره رکود بی‌‏سابقه ‏ای قرار دارد. مدتی پیش آماری منتشرشد که میزان صدورپروانه ساختمان نسبت سال‏‌های گذشته میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. من که ازسال ١٣٧٠ درصنعت ساختمان مشغول به‌کارهستم، چنین وضعیتی راتجربه نکرده بودم. مطمئنااین امرتبعات بسیار نا‌مطلوبی برجای می‏گذارد. همانطورکه می‏دانید ساخت هر بنا بالغ‌بر ٣٠٠ شغل را با خود درگیر می‏ کند.

به‏ هرحال، وضعیت اقتصادی و شرایط کنونی کشور بر همگان روشن است؛ کشور به‌تازگی از یک بحران خارج شده و دولت برای رسیدن به تثبیت اقتصادیتمام تلاش خود را می‏ کند. ضمن اینکه یکسری مشکلات خارجی مانند تحریم ‏ها و غیره را نیز داشتیم که برای کشور بحران‏‌آفرین بودند.

مسلما سازوکاری که دولت برای برون ‏رفت از این اوضاع و نیز بهبود شرایط اتخاذ کرده، با موافقیت‏‌ها و مخالفت ‏هایی روبروست، اما باید صبر کرد و در انتظار به نتیجه رسیدن اقدامات دولت برای گذر از این بحران ماند. اما اگر بخواهم از زاویه بازاریابی به شرایط موجود نگاه کنم، باید بگویم که این بحران‏‌ها را باید به فرصت تبدیل کرد.به نظر شما اگر در آینده‏ای نزدیک تحریم‏ها برداشته شود و ارتباط اقتصادی نزدیک‏تری با کشورهای غربی برقرار شود، شرایط بازار به کدام سو خواهد رفت؟ یعنی این عامل اثرات مثبت خواهد داشت یا منفی؟

البته باید توجه داشته باشید که اگر همین فردا نیز چنین اتفاقی بیافتد، بر صنعت ما تاثیر فوری نخواهد داشت. تصور کنید از امروز هم اگر کسی بخواهد به ‏دنبال پروانه ساخت برود تا زمانی که ساختمانش به مرحله در و پنجره یا نما برسد، حداقل یک تا دو سال به طول خواهد انجامید. به‏ هر حال این دوره شرایط بحرانی است که باید آن را پشت سر بگذاریم.

یعنی اگر شرکتی مثل آلوکد بخواهد به‏‌صورت مستقیم با شرکت‏‌های معتبر جهانی در بازار ایران رقابت کند نتیجه را چگونه ارزیابی می‏ کنید؟

به ‏نظر من چنین شرایطی به‏ هیچ ‏وجه منفی نخواهد بود. اگر این اتفاق افتد و در‌های کشور روی شرکت‏‌های خارجی باز شوند، قطعا اثرات بسیار مثبتی روی صنعت ما خواهند گذاشت؛ بدین صورت که با شدت گرفتن رقابت ‏ها، به ‏ناچار دانش و مهارت ما نیز باید افزایش پیدا کند و در نتیجه پیشرفت بیشتری خواهیم داشت. رقابت عامل بسیار مهمی در بازار است و در‌واقع معیاری برای تشخیص خوب یا بد‌بودن عملکرد یک شرکت است. یعنی امکان انجام مقایسه میان فعالیت ‏های دو شرکت در نتیجه رقابت موجود میان آنهاست که به مشتریان امکان داوری می‌‏دهد.

در صورتی که رقابت‏‌ها شدید‌تر شوند، آن زمان ما نیز می‏توانیم در چنین فضایی بر توان خود بی‌افزاییم. اگر بگوییم که کسی وارد بازار نشود تا ما به‌تنهایی فعالیت کنیم، یا از رقابت بترسیم، بسیار اشتباه است. درست مانند اتفاقی که بر سر صنعت خودروی کشورمان آمده است. شما در هیچ کجای دنیا در خیابان به این اندازه خودروی محدود از لحاظ تنوع تیپ و برند در خیابان نمی‌‏بینید. این امر به دلیل از میان‌برداشتن رقابت است. به همین دلیل نیز رشد و پیشرفتی همانند شرکت‌های مشابه خارجی نداشته‌هایم. در صورتی که اگر اجازه ورود به خودرو‌های خارجی را به بازار خود داده بودیم، امروز صنعت خودروسازی بسیار نیرومندتری داشتیم.
در حوزه کاری ما نیز همینطور است، اگر در‌ها باز شود دانش و تکنولوژی بیشتری وارد می‌‏شود، می‏توانیم خودمان را به علم روز نزدیک‌تر می‏کنیم. همچنین اطمینان داریم که در چنین شرایطی کالا‌های ایرانی به فروش می‏رسد. اما اگر رقابتی وجود نداشته باشد، نخواهیم توانست خود را به‏روز کنیم. البته خوشبختانه این تفکر نیز در جامعه ما در حد بسیاری اصلاح یافته است. مطمعنا اگر امکان رقابت آزاد وجود داشته باشدشرکت‌های توانمندی در صنعت ما هستند که قابلیت اجرای کار در خارج از ایران را دارند.
به‌عنوان مثال با توجه به شرایط موجود شرکت آلوکد در سال ٢٠١٣ و ٢٠١٤توانست پروژه‌هایی را در قزاقستان، اربیل و بصره اجرا نماید. معتقدیم اگر شرایط بهتر و رقابت‌ها در شرایط بین‌المللی باشد امکان سرویس به کشور‌های اطراف خود که واقعا در این خصوص بسیار از ما عقب‌تر هستند را فراهم آوریم.
در صنعت ما، همکاران‌مان به‌جایی رسیده‏‌اند که طراحی ‏های بسیار فوق‏‌العاده‏‌ای ارائه می‌‏دهند. من زمانی که به این پروژه‏‌ها نگاه می‏کنیم خیلی خوشحال می‌‏شوم. زیرا هرچه این کار‌ها زیبا اجرا شوند، ما هم سعی می‏ کنیم محصولات خود را متناسب با این طرح‌ها عرضه نماییم.

خروج از نسخه موبایل