نماد سایت آلوکد

گفتگو با مهندس شهرام عليزاده مديرعامل خلاق شركت آلوم كار دينه(آلوكد)

مدیر عامل شرکت الوم کاردینه

کیفیت و نوآوری در آلوکد تعطیل‌بردار نیست

اشاره: گفتگو با مهندس شهرام علیزاده مدیرعامل شرکت آلوم کاردینه (آلوکد) البته هم سهل است و هم ممتنع، سهل است و آسان از این حیث که صریح و شفاف نظراتش را مطرح می‌کند، دشوار است وقتی که بخواهید بحث و گفتگو را به چالش‌های کارشناسی و فنی و مهندسی و معماری بکشانید. او که از قضا در کنار مهندسی عمران شهری (شهرسازی)، معماری نیز خوانده، تجربه زیادی در اجرای ساختمان به‌ویژه نما‌های ساختمانی مدرن دارد. 

سخت‌کوش است و خوش برخورد. این دومین گفتگوی پنجره ایرانیان با مدیرعامل شرکتی است که در تنگنای تحریم‌ها و دست‌انداز‌های اقتصادی، تحقیق و توسعه و خلاقیت و نوآوری را چاره ساز می‌بیند. این گفتگو البته در دو محور مشخص دنبال شد، محور نخست با موضوع روند فعالیت‌ها و پیشرفت‌های شرکت آلوکد در یک سال اخیر و چگونگی عبور از دشواری‌ها و برنامه‌های پیش‌رو و محور دوم گفتگو که در شماره بعد چاپ خواهد شد، به چالش‌های کارشناسی مطرح‌شده در ارتباط با نما‌های ساختمانی در شهر‌های ایران پاسخ می‌دهد و توضیح می‌دهد که چرا باید نگاه‌های مبتنی بر افراط و تفریط را کنار گذاشت. بخش نخست این گفتگو را بخوانید:

نزدیک به یک سال پیش شما برنامه‌هایی را برای افق یک‌ساله شرکت آلوکد اعلام کردید. حالا بفرمایید تا چه میزان در تحقق برنامه‌های از پیش تعیین شده پیشرفت داشته‌اید؟

– صریح می‌گویم که در گام نخست موفق شدیم که جایزه بین‌المللی کیفیت را با عنوان International Trophy For Quality به‌دست آوریم آن‌هم به دلیل گام برداشتن و تلاش شرکت در زمینه تمرکز و توجه به پوسته خارجی ساختمان. خوشبختانه ظرف مدت اخیر توانستیم گواهینامه‌های ایزو ٢٠٠٨: ٩٠٠١ در حوزه مدیریت کیفیت را نیز دریافت نماییم. 

افزون‌بر‌این‌ها در یک سال اخیر طراحی مقاطع اختصاصی را هدف‌گذاری کرده‌ایم و نکته جالب اینکه بعد از مصاحبه قبلی با نشریه پنجره ایرانیان اتفاق افتاد، دریافت پروژه‌های مطالعاتی جهت پوسته‌های خارجی ساختمان بود. ورای اینکه اجرای نما و پوسته خارجی را خودمان اجرا کنیم، یکی از اهداف از پیش تعیین شده شرکت، مشاوره‌های تخصصی دادن و در اختیار قراردادن مطالعات و تجربیات به دیگران بود و ظرف چندماه اخیر کار‌فرماها و سازندگان و شرکت‌های ساختمانی زیادی از ما در ارتباط با نوع انتخاب نما و مسایل مربوط به پوسته خارجی ساختمان از توان فنی و مهندسی و معماری شرکت آلوکد استفاده بهینه برده‌اند.

یکی از اهداف دیگر ما در بحث نمای شیشه‌ ای، اجرای نما‌های دوپوسته است که هم مطابق با مقررات شهرسازی و معماری بوده و هم زیبایی نمای ساختمان‌ها را دوچندان می‌سازد.

در یک سال اخیر نوسان نرخ ارز بسیار زیاد شده است، تاثیر این نوسان بر فعالیت کاری شرکت شما چگونه بوده و آیا این نوسانات جنبه تهدید‌آمیز دارد؟

– گذشته از دست‌اندازهای ناشی از نوسان نرخ ارز و بروز برخی بی‌ثباتی‌ها در فضای کسب‌و‌کار که به نظرم قابل مدیریت کردن هم هست، احساس ‌می‌کنم شرایط پیش‌آمده را‌ می‌توان به‌صورت فرصت هم دید، دست‌کم تاثیر این نوسان‌ها در زمینه فعالیت شرکت ما تا اندازه زیادی خوب هم بوده به این معنا که فعالیت‌های تجاری به‌صورت پرداخت‌های نقدی پیش می‌رود و دیگر از دردسر‌هایی ناشی از چک‌های مدت‌دار و گاه بلامحل راحت شده‌ایم و نقدی شدن معاملات باعث شده تا سرعت گردش سرمایه و شفافیت معاملات افزایش یابد. 

اما مهم‌تر اینکه تشدید نوسانات نرخ ارز و تنگنا‌های ناشی از تحریم باعث شد تا ضمانت‌ها و خدمات برخی شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با شرکت‌های ایرانی روشن شود. ببینید! در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های ایرانی در همین صنعت در و پنجره و صنایع وابسته تلاش کرده‌اند تا خود را نماینده رسمی فلان شرکت خارجی معرفی کنند و تحت پوشش یک برند خارجی خود را نشان دهند، اما نمایان شدن برخی تنگنا‌ها در فعالیت تجاری بین ایران و دیگر کشور‌ها پرده از برخی واقعیت‌ها برداشت. 

این واقعیت تلخ که بسیاری شرکت‌های خارجی که شرکت‌های ایرانی نمایندگی رسمی‌شان را یدک می‌کشیدند، یک شرکت فعال در یک کشور جهان سوم ودر حال توسعه هستند، در‌حالی‌که توان فنی و مهندسی ایرانیان در برخی موارد حتی بیش از شرکت‌هایی است که گاه به داشتن نمایندگی آنها افتخار می‌کنیم. فکر می‌کنم تحریم‌ها و تنگنا‌های ارزی فرصتی است برای مدیران و کارشناسان ایرانی که جلوه دیگری از توان فنی و مهندسی خود را به نمایش بگذارند.
شفاف‌تر توضیح می‌دهید
– در بسیاری از موارد اصلا نیازی به وارد کردن تکنولوژی‌های جدید با هزینه ارزی بالا نیست. در سال‌های اخیر صنعت در و پنجره به سمت مونتاژ حداکثری پیش رفته است و اکثریت تلاش می‌کنند پشت یک برند خارجی با پشتوانه ضعیف کارشناسی و مهندسی پناه گیرند. اماحالا به خاطر شرایط ارزی که داریم کم‌کم از مونتاژ کاری به تولید واقعی می‌رسیم. اصلا با مباحث سیاسی و باید‌ها و نباید‌های آن کار ندارم، اما ما تولید را با مونتاژ اشتباه گرفته بودیم. حالا قیمت ارز به‌صورت سرسام‌آوری بالارفته و همه را به زحمت انداخته و هزینه تولید (یا مونتاژ!) را بالابرده است. چه باید کرد؟ 

نمی‌توان دست روی دست گذاشت. باید به این فکر باشیم که مواد اولیه تولید داخل را با‌کیفیت خوب به‌دست آوریم، طراحی مقاطع جدید را جدی بگیریم. نسبت به بازسازی و نوسازی خطوط فرسوده تولید اقدام کنیم و در یک کلام تولید را راه بی‌اندازیم. در همین یک سال اخیر برخی واحد‌های تولید پروفیل یو پی وی سی یا آلومینیوم که قبلا تولیدشان کاهش یافته بود به دلیل افزایش قیمت محصولات وارداتی، به خط تولید بازگشته‌اند. 

در شرکت آلوکد، ما از قبل این‌روز‌ها را پیش‌بینی می‌کردیم و به همین دلیل به‌دنبال طراحی مقاطع اختصاصی رفتیم. ما بدترین فرضیه‌ها را در نظر گرفتیم به این معنا که ممکن است واردات هرگونه مواد اولیه مورد استفاده در صنعت در و پنجره ممنوع شود. نمی‌توان خط تولید را متوقف کرد و نیروی کار را به‌راحتی اخراج کرد. به همین دلیل برنامه‌های شرکت را با هدف تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها طراحی و اجرایی کردیم که موفق هم بوده‌ایم.

برای جایزه‌ بین‌المللی که سال گذشته دریافت کردید، چه مراحلی را طی کردید؟

– جایزه بین‌المللی کیفیت، تا جایی که من مطالعه کردم، تا‌کنون در ده سال اخیر حدودا دو سال یکبار، به یک شرکت ایرانی داده شده که خوشبختانه در زمینه نمای ساختمان به دلیل رویکرد مطالعاتی و تحقیقاتی شرکت آلوکد و فعالیت‌های اجرایی در طراحی و اجرای نماها موفق شدیم برای نخستین بار این جایزه بین‌المللی را در ایران کسب کنیم. انجمن اهدا کننده این جایزه، دارای افراد خبره و کارشناس از تمام کشور‌های دنیا است که سیر تحولات و پیشرفت‌های شرکت‌ها در کشور‌های مختلف در زمینه نما‌های ساختمان را از ابعاد مختلف بررسی و به آنها جایزه را اهدا می‌کند.

گفتید آلوکد اقدام به طراحی مقاطع اختصاصی در نماهای ساختمان کرده است. چرا وقتی مقاطع زیادی در بازار هست، حاضر شدید با تحقیق و توسعه و هزینه کردن در زمینه پژوهش اقدام به این کار خلاقانه کنید؟

– بدیهی است در پروژه‌های بزرگ که حجم کار بالاست، ضرورت ایجاب می‌کند اقدام به طراحی و اجرای مقاطع اختصاصی کنیم چرا که نمی‌توان از مقاطع موجود در بازار بهره برد حتما باید برای آنها برنامه‌ریزی کنیم و باید یکسری جزییات خاص و اطلاعات خاصی را تبدیل به یک سری داده‌هایی کنیم که بتوانیم با استفاده از آنها، مقاطع اختصاصی برای نمای در حال اجرا طراحی کنید. از سوی دیگر ما همواره دنبال نوآوری و کیفیت هستیم و در نمای ساختمان مهم این است که نماها تکراری نشوند و خلاقیت و تفاوت در نما دیده شود. با این توصیف برخی مقاطع مربوط به گذشته بوده و از نظر استاندارد‌های نوآوری آلوکد باید از آنها فاصله گرفت. مشکلات ارزی و تنگنا‌های ناشی از آن ما را مصمم کرد که به‌جای استفاده از محصولات خارجی به فکر بومی‌سازی و اختصاصی‌سازی مقاطع مورد استفاده در نما برویم.

یکی از اهداف شرکت آلوکد مشارکت در تحقیق و توسعه برای اجرای نمای ساختمان است. تا چه میزان به این هدف نزدیک شده‌اید؟

– ما از قبل نسبت به آسیب‌های اجرای نما توسط افراد غیرمتخصص و یا فاقد صلاحیت فنی لازم آگاه بودیم و در طول سال‌های فعالیت خویش تلاش کردیم تا این مشکلات را آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی کنیم. عمده مشکل از انجا شروع می‌شود که برخی کارفرمایان یا پیمانکاران و مسوولان اجرای پروژه‌های ساختمانی 

خروج از نسخه موبایل