آلوکد

تفاوت نمای کرتین وال فیس کپ و فریم لس | کدام بهتر است؟

کرتین وال فیس کپ خانه ای شیک

در معماری و طراحی ساختمان، انتخاب نمای مناسب برای امری حیاتی و چالش‌برانگیز است. دو روش قابل توجه برای نمای ساختمان یعنی نمای کرتین وال فیس کپ و فریم لس با توجه به اهمیت استفاده از شیشه در ساخت به‌عنوان گزینه‌های بسیار جذاب و مورد‌توجه مطرح هستند. در ادامه قصد داریم به بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد هرکدام از این روش‌ها بپردازیم و مشخص کنیم کدام یک بهترین انتخاب برای نیازهای خاص یک پروژه ساختمانی است.
نمای کرتین وال فیس کپ و فریم لس هرکدام ویژگی‌ها و مزایای منحصر‌به‌فردی را برای ساختمان‌ها دارند. از یک سو، نمای کرتین وال فیس کپ با طراحی زیبا به ساختمان جذابیت بصری می‌بخشد، در‌حالی‌که فریم لس با ایجاد فضای باز به ساختمان ابعاد وسیع‌تری می‌بخشد. در این میان، انتخاب بهترین روش باید با توجه به نیازها و اهداف خاص هر پروژه صورت گیرد.

نمای کرتین وال

نماهای شیشه ای کرتین وال به عنوان یکی از جدیدترین نماهای مدرن در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نما، با ایستایی خود، وزن شیشه و سازه‌های مرتبط با آن را به ساختمان وارد نمی‌کند. در این روش، ساختار کرتین وال شامل شیشه‌ها و شاسی که آن را محکم می‌کند، بر پوسته خارجی نمای ساختمان قرار می‌گیرد. نمای کرتین وال با نصب دقیق، سنگینی شیشه‌ها و اثرات باد، طوفان، و بارندگی را تحمل دمیکند و بدین ترتیب بر ساختمان تأثیر نمی‌گذارد. این سیستم یک سازه مستقل در ساختمان به حساب می‌آید و از مواد سبک، به ویژه ترکیبات آلومینیوم و شیشه برای ساخت استفاده می‌کند.

کرتین وال فیس کپ آلوکد ارزان و باکیفیت اجرا می شود

نمای کرتین وال از نظر فنی

لامل‌ها و شاسی‌های اطراف پروژه ساختمانی، اجزای اصلی نمای کرتین وال را تشکیل می‌دهند. در این نوع نما، شیشه‌هایی که به عنوان نما بر روی ساختمان نصب می‌شوند، به جای قرار گرفتن روی سازه، بر روی شاسی و لامل‌های کرتینوال نصب می‌شوند.
این روش باعث کاهش وزن حاصل از نصب شیشه‌ها بر روی ساختمان می‌شود و همچنین مقاومت ساختمان در برابر زلزله را افزایش می‌دهد. در حال حاضر، نماهای کرتین وال به طور گسترده بر روی ساختمان‌های بزرگ و مشهور در شهر تهران نصب شده‌اند.
استراکچر اصلی یا هسته نمای کرتین وال از شاسی و لامل تشکیل یافته و سپس شیشه‌ها یا سایر پوشش‌ها با دقت و ظرافت بر روی این اجزا نصب می‌شوند.

ویژگی‌های بارز نمای کرتین وال

ویژگی مثبت بارز نمای شیشه‌ای کرتین وال، علاوه بر جذابیت ظاهری آن، انعطاف‌پذیری بالا برای طراحی‌های متنوع در اجراست. این نما به عنوان یک نمای ساختمانی سبک وزن و مدرن شناخته می‌شود. قابلیت عملکرد به عنوان عایق حرارتی قوی باعث حفظ تعادل مطلوب دمای داخل ساختمان می‌شود.
یکی از خصوصیات جذاب نمای کرتین وال، یکپارچگی آن در استفاده از متریال شیشه با کیفیت بالاست. این نما به دلیل سبک بودن و ساختار متفاوت، به خوبی برای مکان‌های زلزله‌خیز مناسب است. در پروژه‌های ساختمانی جدید نماهای کرتین وال با سبک‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، و از جمله متداول‌ترین سیستم‌های این نماها، کرتین وال فیس کپ و کرتین وال فریم لس هستند.
تفاوت مهم بین نماهای کرتین وال فیس کپ و فریم لس در سطح ایمنی بسیار بالا و پایداری در برابر عوامل محیطی نامساعد مانند طوفان، زلزله و انقباض و انبساط است. این نما به عنوان عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی بسیار عالی عمل می‌کند، و این خصوصیات به دلیل فاصله متناسب با بدنه ساختمان ایجاد می‌شود که همچون یک پوشش دور ساختمان عمل می‌کند.

نصب نمای کرتین وال

نصب نماهای شیشه ای کرتین وال عمدتاً به دو روش تقسیم می‌شود:

کرتین وال فریم لس (Frameless)

کرتین وال فیس کپ (Facecap) یا در پوش

در این روش، نمای کرتین وال با استفاده از ساختارهای فیس کپ نصب می‌شود.
انتخاب بین این دو روش بر اساس ساختار، شرایط پروژه و سایر عوامل توسط متخصصان معماری و مهندسی انجام می‌شود. پس از انجام کامل طراحی از نظر فنی و زیبایی، نمای کرتین وال توسط کارشناسان شرکت آلوکد و نصاب در محل پروژه نصب می‌شود.

ساختار نمای فریم لس

در سازه‌های از نوع فریم لس
برای حفاظت از شیشه بین لامل‌ها از چسب‌های استراکچرال به جای نگه‌دارنده شیشه و درپوش استفاده می‌شود. در این روش، شیشه‌های با ساختار دوجداره روی پروفیل‌های آلومینیومی قاب‌بندی می‌شوند و سپس با استفاده از چسب استراکچرال، شیشه‌ها به بخش داخلی ساختمان روی لامل‌ها تثبیت می‌شوند.
این تفاوت اصلی فریم لس باعث می‌شود که در نمای شیشه‌ای ساختمان، درپوش و نگه‌دارنده به چشم نخورده و جلوه ظاهری بدون فریم دیده شود.

ساختار نمای کرتین وال فیس کپ

در مدل کرتین وال فیس کپ، شیشه‌های نما از بخش خارجی نصب می‌شوند. شیشه‌ها با طراحی دوجداره روی قسمت خاصی از دماغه لامل به طور محکم فیکس می‌شوند. برای تثبیت شیشه، از پروفیل‌های آلومینیومی نگهدارنده استفاده می‌شود که به دماغه لامل متصل هستند.
درپوش‌های آنادایز شده نیز برای روکش کردن نگهدارنده‌ها اضافه شده‌اند. پروفیل‌های محافظ با پهنای ۵ سانتی‌متر پیرامون مدول‌ها ایجاد حاشیه می‌کنند. این سیستم به دلیل شکل ظاهری خود به نام کرتین وال فیس کپ شناخته می‌شود.

مقایسه کرتین وال فیس کپ و فریم لس

با وجود شباهت متریال شیشه و ظاهر نما در دو سبک نمای کرتین وال فیس کپ و فریم لس، اما اختلافات قابل توجهی در ساختار، متریال یراق‌آلات، و روش اجرا وجود دارد.

قیمت کرتین وال فیس کپ

برای اطلاع از هزینه‌های طراحی و اجرای نمای کرتین وال فیس کپ شامل زیرسازی، شیشه، اتصالات، رگلاژ، ماستیک کشی، آب بندی و مدول بندی استاندارد پیشنهاد می‌شود با کارشناسان شرکت آلوکد تماس بگیرید. قیمت نمای کرتین وال خارجی و ایرانی متناسب با نوع و شرایط هر ساختمان متفاوت است.
برای محاسبه دقیق تر جزئیاتی مانند جنس لامل‌ها، نقشه تقسیم‌بندی شاسی، نوع شیشه، رنگ و سایر جزئیات مهم هستند. برای استعلام قیمت دقیق، با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

سخن آخر
در نتیجه، تفاوت‌هایی که در ساختارهای نمای کرتین وال فیس کپ و فریم لس وجود دارد، تصمیم‌گیری را بر اساس نیازها و شرایط خاص هر پروژه تسهیل می‌دهد. اگر نیاز به فضای بازتر و وسیع‌تر با روشنایی بیشتر در ساختمان دارید، فریم لس با ساختار خود و نصب روی سطح اجرایی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
از سوی دیگر، نمای کرتین وال فیس کپ با مزایای زیبایی بصری و مقاومت بیشتر در برابر عوامل زلزله مخصوصاً در مناطق با این خطر، گزینه‌ای بسیار مناسبی است.
با اینکه هرکدام از این روش‌ها ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند، اما در نهایت، برای انتخاب بهترین راه حل باید این نکته را که پروژه خاص شما به چه پارامترهایی نیاز دارد و کدامیک از این روش‌ها بهترین پاسخ را ارائه می‌دهد، در نظر گرفت.

سوالات متداول

1. کدام یک از نمای کرتین وال فیس کپ و فریم لس برای زیبایی بیشتر ساختمان مناسب‌تر است؟
این بستگی به سلیقه طراح و نیازهای پروژه دارد. هر دو نما زیبایی قابلتوجهی به ساختمان میافزاید.

2. آیا نمای فریم لس برای پروژه‌های زلزله‌خیز مناسب است؟
بله، به دلیل قابلیت مقاومت بالا نمای فریم لس نیز برای مناطق زلزله‌خیز مناسب است.

3. آیا هزینه نمای فیس کپ نسبت به فریم لس بیشتر است؟
هزینه بستگی به متریال‌ها، طراحی و شرایط پروژه دارد. برای اطلاعات دقیق، به کارشناسان ما در آلوکد مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل