آلوکد

کاربرد نماهای شیشه ای

کاربرد نماهای شیشه ای و جذابیت آن ها در نمای برج ها

سازه‌های شیشه‌ای مختلفی برای استفاده در ساختمان‌ها وجود دارند که بسته به محل استفاده و کاربرد نماهای شیشه ای، از شیشه به خصوصی ساخته می‌شوند. نماهای شیشه‌ای به عنوان یکی از مدرن‌ترین نوع سازه‌ها در طراحی ساختمان‌ها شناخته می‌شوند و در سطح کشورهای پیشرفته تا شهرهای کوچک در کشورهای در حال توسعه به کار گرفته می‌شوند.

 این نماها با انواع مختلفی از نظر ساختار و ظاهر موجود هستند. با تولید شیشه‌های خم و منحنی به اندازه‌های مختلف، امکان طراحی نماهای شیشه‌ای منحنی به شکل‌های زیبا و منحصربه‌فرد فراهم شده است که نیاز به پیروی از روند خاصی ندارند و در ایجاد زیبایی و شکوه ویژه‌ای برای ساختمان‌ها نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

 این نوع نماها با ورود نور طبیعی به فضاهای داخلی ساختمان، حس آرامش و زیبایی را به محیط اطراف منتقل می‌کنند و با استفاده از طرح‌ها و الگوهای مختلف، فضاهای یکپارچه و خلاقانه‌ای را در داخل ساختمان ایجاد می‌کنند.

 به همین دلیل، نماهای شیشه‌ای انتخابی ایده‌آل برای ساختمان‌ها به شمار می‌آیند و در بهبود کیفیت زندگی و تجربه ساکنان و کاربران ساختمان نقش مهمی دارند.

مزایای استفاده از نماهای شیشه‌ای

یکی از مهمترین مزایای استفاده از نماهای شیشه‌ای، ورود نور طبیعی کنترل شده به فضای داخلی ساختمان و فراهم کردن محیطی مناسب برای ساکنان می‌باشد. علاوه بر این، ویژگی‌هایی مانند افزایش زیبایی و مدرنیته، عایق صدا و گرما نیز باعث شده که بسیاری از افراد چه در ساختمان‌های تجاری و چه مسکونی از نمای شیشه‌ای استفاده کنند.

مزایای نماهای شیشه‌ای شامل کاهش وزن نهایی ساختمان، افزایش سرعت اجرای نما، نورپردازی بهتر و بیشتر برای ساختمان، افزایش دید برای ساکنان، جذابیت نمای بیرونی برای عابران و مراجعین، کاهش صدا با استفاده از شیشه‌های چندجداره، کاهش هزینه‌های ساخت نما در نمونه‌های دو و سه جداره، تهویه مطبوع طبیعی در نمونه‌های دارای تهویه مطبوع جهت کاهش مصرف انرژی، ظاهر زیبا و چشم‌نواز و کاهش هزینه‌های اجرا و نگهداری سازه می‌شوند.

کاربرد نماهای شیشه ای ساختمان‌ها

نماهای شیشه‌ای برای طراحان و معماران ساختمان امکان خلاقیت بیشتر در طراحی نما را فراهم می‌کنند و امکان خلاقیت در طرح‌ها را به ارمغان می‌آورند. این نماها پل ارتباطی میان فضای داخلی ساختمان و دنیای خارج از آن هستند. با طراحی نمای شیشه‌ای در خانه‌ها، افراد می‌توانند به طور کامل به فضای بیرون مسلط شده و از دیدن طبیعت لذت ببرند.

به طور کلی، نماهای شیشه‌ای در ساختمان‌های اداری، مسکونی و دیگر کاربردها مزایای زیادی دارند. این مزایا شامل کاهش بار مرده ساختمان از جهات مختلف، امکان استفاده از عایق‌های حرارتی و صوتی، بهره‌گیری از نور طبیعی خورشید و دید برای تمام ساکنین ساختمان، ظاهری زیبا و جذاب، کاهش هزینه‌های اجرا و نگهداری سازه و عدم نفوذ اشعه‌های مضر مانند اشعه ماوراء بنفش و … است.

استفاده از نماهای شیشه‌ای امکانات ویژه‌ای را برای ساختمان‌ها به ارمغان می‌آورد که این موارد نه‌تنها جذابیت ظاهری را افزایش می‌دهند بلکه از نظر عملکردی نیز بسیار مفید هستند.

کاربرد نماهای شیشه ای متنوع

این عنصر معماری در ساختمان به دلیل پیشرفت تکنولوژی، ایمن بودن خود را به همه ثابت کرده است و در عین اینکه زیبایی فراوانی را به ساختمان می‌بخشد، قابلیت نصب سریع را نیز دارد و حتی در شرایطی که افراد اقدام به بازسازی ساختمان خود می‌کنند قابل اجراست. با توجه به نوع شیشه‌ای که بکار گرفته می‌شود، مقاومت نمای شیشه‌ای مشخص می‌شود، متداول‌ترین نوع شیشه‌های ایمنی بکار رفته شده در نماها، شیشه سکوریت و شیشه لمینت می‌باشند.

کاربرد نماهای شیشه ای در برج ها

نماهای کرتین وال (Curtain Wall)، به نماهای شیشه‌ای پرده‌ای اشاره دارند که در برج‌های بلند و دارای وزن زیاد استفاده می‌شوند. این نماها تنها وزن خود را تحمل می‌کنند و هیچ وزنی را به ساختمان اضافه نمی‌کنند و به همین دلیل به عنوان نمای خودایستا شناخته می‌شوند.

نمای کرتین وال دارای اتصالاتی با ستون‌ها و طبقات ساختمان می‌باشد و سازه‌ای که لامل نام دارد، تمام انرژی را از نما دریافت و تحمل می‌کند. این سازه سبک که از جنس آلومینیوم بوده به صورت شبکه‌ای عمودی و افقی در نمای ساختمان نصب شده و سپس شیشه روی آن اجرا می‌شود. این ساختار سبک باعث مقاومت بیشتر ساختمان در زمان وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله می‌شود.

همچنین امکان استفاده از انواع شیشه‌های دکوراتیو یا دارای ویژگی‌هایی مانند کنترل خورشیدی یا رفلکس می‌تواند علاوه بر افزایش زیبایی‌، به نما کمک کند تا مصرف انرژی کاهش یابد. کاربرد نماهای شیشه‌ای کرتین وال در ساختمان‌های بسیار بلند و ساختمان‌هایی که دارای بار مرده زیادی هستند، توصیه می‌شود.

در معماری مدرن، استفاده از سازه‌های شیشه‌ای بدون قاب یا فریم لس بسیار رایج و محبوب‌تر شده است. این انتخاب به حداکثر رساندن نور طبیعی ورودی به داخل ساختمان کمک می‌کند و با امکان استفاده از شیشه‌های رنگی یا تزئینی، می‌توان طرح‌های یکپارچه و زیبا را ایجاد کرد.

نماهای شیشه‌ای فریم لس نسبت به سایر مدل‌های نما، کمترین عایق را در برابر رطوبت و صدا دارند و همچنین قیمت نمای شیشه ای فریم لس ارزانتر از دیگر مدل‌ها می‌باشد. از مزایای این نوع نما می‌توان به عدم ورود گرد و غبار و آلودگی‌های دیگر از بیرون اشاره کرد، همچنین به دلیل عدم وجود قاب بروی شیشه‌ها، امکان استفاده از سیستم‌های یونیتایز برای نظافت نمای شیشه‌ای فریم لس وجود دارد.

 استفاده از نماهای شیشه‌ای فریم لس، به ساختمان‌ها زیبایی و ارزش افزوده می‌دهد و به دلیل شفافیت و زیبایی، محبوبیت بیشتری نسبت به سایر نماها دارد.

کاربرد نماهای شیشه‌ای اسپایدر را در این بخش بررسی می‌کنیم. این نما به دلیل شباهت اتصالات به تارهای عنکبوت، نام اسپایدر (عنکبوت) را به خود گرفته است.

 نمای شیشه‌ای اسپایدر به عنوان نمای ضد زلزله شناخته می‌شود و با طراحی محاسباتی بر اساس بارهای باد و طوفان، مقاومت بالایی دارد. اتصالات فلزی نمای شیشه‌ای اسپایدر از جنس فولاد بوده که خاصیت ضدزنگ دارد و در نتیجه در برابر رطوبت نیز مقاومت بالایی دارد.

 این اتصالات تعداد کمی دارند و در ظاهر و میزان دید نما اختلالی ایجاد نمی‌کنند، به عبارتی این نمای شیشه‌ای میانه‌ای بین نماهای کرتین وال و نماهای شیشه‌ای فریم لس به حساب می‌آید.

برای بیان کاربرد نمای شیشه‌ای اسپایدر می توان گفت در فرودگاهها، هتل ها، در ساختمان‌های تجاری و اداری و همچنین ساختمان‌های بلند قابل استفاده است. این نوع نما با زیبایی خاص خود، ظاهر ساختمان را بهبود داده و به عنوان محافظ دیواری نیز به کار می‌رود.

با استفاده از نمای شیشه‌ای اسپایدر، ساختمان‌ها دارای یک پوسته شفاف و زیبا می‌شوند که آن را از سایر ساختمان‌ها متمایز می‌کند. این نما با توجه به مقاومت بالا در برابر زلزله و بارهای بادی، به عنوان یک گزینه ایده‌آل برای ساختمان‌های بلند و پررفت و آمد استفاده می‌شود.

سخن آخر

در نتیجه، مشاوره واتساپ برای اجرای نمای شیشه‌‌ به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر معماری در طراحی ساختمان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند.

 استفاده از انواع مختلف نماهای شیشه‌ای، از جمله کرتین وال، فریم لس و اسپایدر، امکانات و مزایای گوناگونی را برای ساختمان‌ها به ارمغان می‌آورد. این سازه‌های شیشه‌ای باعث ورود نور طبیعی به داخل ساختمان می‌شوند و با طراحی‌های مدرن و زیبا، فضایی متمایز و دل‌پذیر را برای ساکنان و کاربران فراهم می‌آورند.

 علاوه بر زیبایی، مزیت‌های دیگری همچون مقاومت در برابر بارهای زلزله و طوفان، کاهش هزینه‌های نگهداری و نظافت، کنترل خورشید و صدا و افزایش کارایی انرژی را به ساختمان‌ها هدیه می‌دهند.

سوالات متداول

کاربرد نمای شیشه‌ای اسپایدر چیست؟

نما‌های اسپایدر ضدزلزله، ضدزنگ با اتصالات کم‌ و زیبا هستند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها رواج یافته است.

کاربرد نمای فریم لس چیست؟

نمای فریم لس نور طبیعی را به حداکثر می‌رساند، ارزان است و مانع ورود گرد‌و‌غبار می‌شود.

مزایای استفاده از کرتین وال چیست؟

در برج‌هایی با وزن زیاد قابل استفاده هستند و وزن زیادی ندارند و مقاومت زیادی در برابر زلزله دارند.

خروج از نسخه موبایل