پوسته های فلزی مشبک و مش ها (Expanded metal s (mesh

پوسته خارجی نماها در ساختمان ها حاکی از تفکر معماری حاکم برآن بنا می باشد ، این پوسته خارجی بناها می تواند المان های متنوعی را شامل گردد که نسبت به نوع کاربرد بنا ، محیط پیرامونی بنای ساخته شده  و شهر و منطقه ای که بنا در آن واقع شده ، در نظر گرفته شده و انتخاب شوند .

امروزه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی های تولید مصالح و سهولت دسترسی به برخی جزئیات ، پوسته های جدیدی از نوع مش های فلزی(استیل،آلومینیومی و گالوانیزه) در دسترس مجریان و طاحان قرار گرفته است .

برای اولین بار این تکنیک در سال ۱۹۹۳ در کتابخانه بین المللی فرانسه اجراشد و مورد توجه صاحب نظران قرار گرفت و هم اکنون این تکنیک با الباقی روز افزون در بسیاری از پروژه ها در دنیا در حال استفاده است .

در ابتدا برای تولید این محصول از گالوانیز استفاده شد ، ولی با پیشرفت تکنولوژی مواد اولیه ی دیگری مورد استفاده قرار گرفت  و مش های دیگری از جمله آلومینیومی  و استیل تولید  و به بازار مصرف عرضه شد .

صفحات منبسط شده ،  ورق های سوراخ دار و صفحات لقمه ای و مش های فلزی اسامی هستند  که با این محصول اطلاق می شود .

خصوصیات صفحات مشی این صفحات در طراحی بناها و تفکرات پیرامونی آن ، دو نوع تفکر متضاد را همزمان می تواند پوشش دهد :

پنهان کردن سطح موردنظر و برعکس ، مشخص کردن و در مقابل دید قرار دادن سطوح دیگر .

نحوه اجرای این دو نوع تفکر کاملاً متضاد ، با فاصله از پوسته اصلی و نحوه طراحی پرسپتیوی در نما میسر می گردد .

به دلیل قابل انعطاف بودن محصول ، این امکان فراهم می شود که برخی از سطوح پوشانیده شوند یا برعکس ، به نحوی که سطوح نه به طور کامل دیده و نه به طور کامل پوشانیده شوند( ویژگی جالبی که امروزه طرفداران فراوانی دارد ) و به طور کلی امکان پیش بینی های مختلف  و تفسیرهای متفاوتی را برای ناظر به وجود می آورد .

در نمای تمام پوشیده همه جزئیات قابل دید و مشخص است ، در حالی که در نمای مش جزئیات اجرایی دارای سورپرایزهای متنوع و جالب توجهی خواهند بود و از زوایای مختلف تعاریف متفاوتی را موجب می گردند .

مش های فلزی به تعبیری همانند حصیرهای چوبی می توانند قابل انعطاف باشند  و در عین حال از مقاومت ایستایی بالایی نیز برخوردار هستند .
به دلیل این انعطاف این مش ها می توانند مانند یک پرده روی هر سطحی در بنا نصب و اجرا گردند . اگر آنها را همانند یک پرده توری شکل فرض کنیم ،  سطح اجرا را درخشندگی می بخشند  و سطح زیرین خود را کاملاً از دید خارج می کنند که این امر سلایق مختلفی را در یک نقطه مشترک (مش فلزی) به خود جذب می کند . مزیت های این مش ها چیست ؟ این محصول یک پرسپکتیو استاتیکی و معماری خاص را در نما ایجاد می کند و همانند یک پرده یکپارچه سطح نما را پوشش می دهد .
باتوجه به مواد اولیه مورد استفاده ، آلومینیوم رنگ شده یا استیل ۳۱۶ در برابر شرایط جوی بسیار مقاوم هستند و به راحتی تمیز می شوند ( بارش باران به تنهایی برای تمیز کردن نما کافی است) . عمر طولانی محصول ، قیمت رقابتی و مدرن بودن محصول بسیار مورد توجه می باشد و معماران و کارفرمایان دیدگاه های مثبتی نسبت به این محصول دارند . همچنین از مش ها می توان به عنوان سایه بان نیز استفاده کرد  و انتظاراتی را که از این سایه بان از جمله جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب داریم از این کالا نیز می توانیم داشته باشیم .
مش ها یک پرده ترانسپارانت بوده وهمچنین ویژگی خاصی به نما می بخشند. قابلیت رنگ پذیری این محصول نیز از محسنات و ویژگی های آن می باشد ، این محصول را می توان در ابعاد درخواستی نیز از تولیدکننده و مجری آن دریافت کرد .

نورپردازی های ویژه ای که روی این مش ها انجام می شود ، سطوح سایه روشن رنگی در آن ایجاد می کند و زیبایی خاصی به بنا و نما می بخشد.
حتی می توان از آنها به عنوان پرده مدیا نیز استفاده کرد. مدیا مش ها از این خانواده هستند .
از مدیا مش ها در بناها و نماهای با سطوح بزرگ استفاده می گردد و از کیفیت ویژه ای نیز برخوردار می باشند . روی این مش ها می توان با بازی نورها ، گرافیک های خاص و تصاویر و ویدیو های مختلفی را به نمایش گذاشت. این ویژگی مهم امکان ارائه طرح های خاص و ویژه ای را در اختیار معماران و طراحان قرار داده است . استفاده از نما هم به عنوان یک صفحه مدیا و نیز بخشی از معماری نما بسیار مورد  توجه قرار گرفته است .

  نورهای LEED کنونی امکان ایجاد ۱۶ میلیون رنگ را دارند که از این ویژگی می توان بر روی مش ها بهره مند شد . مدیا مش ها ۴۰ تا ۹۰درصد ترانسپارانت بوده و درصورتی که در مقابل نماهای کرتین وال قرارگیرند باعث گرفتگی کامل دید نشده و فقط از تابش مستقیم نما در روز جلوگیری می کنند و در شب نیز موزه ای از زیبایی و نور را منعکس می سازند و بدلیل طراحی ویژه خود همراه با نمای شیشه ای کرتین وال بسیار زیبا و استاتیکی دیده می شوند .

سطوح فلزی وسیع در نماهای به اصطلاح سرد استفاده از مش ها یا صفحات فلزی در حال افزایش است . در ورق های گالوانیزه ، استیل و آلومینیوم با استفاده از تکنولوژی  CNCبه راحتی می توان خطوط و اشکال مورد نظر را ایجاد کرد : از روزنه هایی با اشکال منظم و غیر منظم تا طرح های هنری و نامنظم . صفحات فلزی منبسط شده صفحات فلزی منبسط شده بسیار مقرون به صرفه می باشند . توسط دستگاه های پرس سنگین تولید شده و کشیده می شوند . در این صفحات سوراخ های باز شده در اثر کشش را نیز می توان کنترل کرد ، البته سطح انبساط داده شده باتوجه به ضخامت صفحه می تواند دارای اندازه های ۴ تا ۳۰۰ میلی متر باشد .

این صفحات بسیار مستحکم بوده و دارای وزن پایینی هستند و به اصطلاح در طرح های کرکره ای و شانه عسلی و لوزی در پروژه ها استفاده  می شوند . به طور خلاصه از این نوع محصول علاوه بر نماها می توان در سقف ها ، دیوارها و حتی سطح زمین و راه پله های صنعتی استفاده کرد .

استفاده از تقسیم بندی فضاهای باغچه ای ، کابین های آسانسور و پله های صنعتی نیز از دیگر کاربردهای صفحات مشبک (مش ها) می باشند .