اسپایدر

ویترین و اسپایدر :
قرار گرفتن شیشه های سکوریت بر روی بست هایی با شکل عنکبوتی، به صورت تکی یا زوج یا چند تایی، اصطلاحا به روش اسپایدری معروف است. نمای اسپایدر در واقع یک رهایی هیجانی برای بیننده ایجاد میکند، در واقع حسی که نمای اسپایدر به رهگذران می دهد می تواند ماندگاری و به ذهن سپاری بنا را افزایش دهد.

در این روش المان های عمودی که از جنس استیل یا فولاد ضد زنگ با مقطع قوطی یا گرد (معمولا با قطر 76 میلی متر) می باشند، به گونه ای ساخته می شوند که هیچ مانعی برای تماشای بیرون وجود نخواهد داشت.

مهم ترین مزیت اتصال شیشه ای با بست اسپایدر، حذف اتصالات بین شیشه و در نهایت ظاهری متفاوت با گونه های قبلی می باشد. امروزه خیلی از معماران برای نماهای ساختمان های تجاری، اداری و بانک ها به این روش روی آورده اند چرا که در این نوع از نما ها از هیچ قطعه اضافه ای به جز اتصالات اسپایدر استفاده نمی شود.

شیشه اسپایدر از جنس شیشه نشکن ( سکوریت یا لمینیت ) می باشد و در برابر ضربه، طوفان و زلزله مقاوم است.

نصب نمای اسپایدری به صورت زیر انجام می شود :

  • ابتدا بعد از آماده شدن محیط کف سازی، لوله‌های استیل با ضخامت بالا توسط بست‌های مخصوصی به کف و سقف نصب می‌شود.
  • بست‌های اسپایدر که معمولاً x و y هستند به وسیله جوش آرگون به لوله‌ها متصل می‌گردد و بعد از جوشکاری اندازه شیشه اسپایدر به‌صورت دقیق برداشت شده و برای نصب شیشه‌ها آماده می شود.
  • بین شیشه‌های نصب‌شده فاصله‌ای بین ۱ الی 1.5 سانتی‌متر گذاشته می‌شود که آن را با واشر های H شکل بی‌رنگ به‌صورت دقیق پر می‌کنند. این فاصله باعث می‌شود در زمان نشست ساختمان و یا زلزله شیشه اسپایدر به هم برخورد نکرده و دچار شکستگی نشوند.

البته لازم به ذکر می باشد به دلیل اتصالات خاص و فن آوری هایی که می بایست بر روی شیشه ها انجام شود اجرای این روش از قیمت بالایی برخوردار می باشد.