آلوکد

بررسی انواع کیفیتهای درب و پنجره آلومینیومی

درب و پنجره آلومینیومی در خانه ویلایی مدرن

تولید درب و پنجره آلومینیومی به دلیل اینکه اجزای مهم و حساس ساختمان‌ها هستند برای نورپردازی، تهویه، عایق‌بندی، ایمنی و زیبایی محیط داخلی و خارجی استفاده می شوند.

این درب و پنجره‌ها در آلیاژ‌های مختلف آلومینیوم و شیشه‌ها با‌کیفیت‌های متفاوت ساخته می‌شوند و انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع باز و بسته شدن، شکل و اندازه، رنگ و طرح، قطعات و لوازم جانبی و… تولید درب و پنجره آلومینیومی متفاوت است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع کیفیت‌های درب و پنجره آلومینیومی بپردازیم و نشان دهیم که چگونه می‌توان با توجه به نیاز‌ها و شرایط مختلف، درب و پنجره آلومینیومی مناسب را انتخاب کرد.

تولید درب و پنجره آلومینیومی و دیگر جنس‌های درب و پنجره

پروفیل آلومینیوم از مدت‌ها پیش از‌جمله فلز‌های مورد استفاده در صنعت پنجره‌سازی بوده و تولید درب و پنجره آلومینیومی سالیان طولانی پس از چوب و فلز آهن محبوب شد.

پیشرفت تکنولوژی در سطوح مختلف از‌جمله ساختمان باعث افزایش انتظارات از تولید درب و پنجره آلومینیومی گردید لذا درب و پنجره‌های آلومینیومی به روز شدند.

آهن و آلومینیوم  هر‌کدام مزایا و معایب خود را داشتند، آهن دچار زنگ‌زدگی می‌شد و از آب‌بندی و هوابندی خوبی برخوردار نبود، همچنین تولید درب و پنجره آلومینیومی باکیفیت نیز با توجه به اینکه دچار زنگ‌زدگی نمی‌شد، ولی رسانا بودن شدید در انتقال گرما و سرما، عملکرد قابل توجه نداشتند لذا تولید درب و پنجره آلومینیومی در برابر پنجره‌های پلاستیک از تقاضای کم‌تری برخوردار شدند.

همچنین مبحث عرضه و تقاضا باعث شد کارخانه‌های تولید پروفیل و شرکت‌های تولید کننده سیستم‌های در و پنجره آلومینیومی در این خصوص تحقیقات گسترده‌ای انجام دهند نیاز روز و انتظار خریداران از درب و پنجره‌های آلومینیومی، داشتن هوابندی و آب‌بندی مناسب و عایق بودن آن بود.

هوابندی و آب‌بندی در و پنجره‌های آلومینیومی با ایجاد تغییراتی در نحوه تولید پروفیل و طراحی قالب‌های نسل جدید تا حدود زیادی برطرف گردید.

ولی آنچه مهم بود عایق‌بندی در برابر سرما و گرما بود، پنجره‌های پلاستیکی در این خصوص تبلیغات گسترده‌ای می‌کردند ولی دارای معایب حل نشده‌ای هم بودند از‌جمله،  بحث تنوع در رنگ و ابعاد پنجره‌های درخواستی خریداران.

تولید درب و پنجره آلومینیومی هم به‌صورت آنودایز و هم به‌صورت رنگ پودری قابل رنگ آمیزی صورت گرفت و نیز در صورتیکه خریداران از ابعاد بزرگ و خاص و نیز انواع نما‌های شیشه‌ای می‌خواستند بهره‌مند شوند، تولید درب و پنجره آلومینیومی بهترین گزینه برای انتخاب بود.

فلز آلومینیوم که پس از اعمال عملیاتی از آلومینا و به‌صورت شمش تولید می‌گردید، نرم بود و جهت حفظ و داشتن ایستایی و مقاومت لازم از میلگرد‌های فلزی داخل آن استفاده می‌شد که با پیشرفت‌های حاصل در صنعت تولید آلومینیوم و ابداع تکنیک‌های جدید، پروفیل‌های تولید شده ایجینگ (سختی کاری) می‌شوند و از ایستایی و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و به این ترتیب می‌توان پنجره‌هایی بزرگ و متنوع از لحاظ ابعاد تولید نمود، همچنین این ابداع به تولید قالب‌های جدید و استفاده از انواع نما‌های شیشه‌ای آلومینیومی منجر گردید.

درب و پنجره آلومینیومی شیک

ازبین رفتن ضعف آلومینیوم با تولید درب و پنجره آلومینیومی

از‌جمله ضعف‌های آلومینیوم رسانا بودن بالای آن بود که آن نیز با ابداع درب و پنجره‌های آلومینیومی ترمال بریک تقریبا از بین رفت به این ترتیب که با دستیابی به قطعات pvc با مقاومت بالا و خصوصا مقاومت حرارتی زیاد محصولی بنام پلی آمید تولید گردید.

این قطعات بسته به طراحی آن مابین پروفیل آلومینیومی قرار می‌گیرند و نقش پل حرارتی را ایفا می‌کنند به این ترتیب در و پنجره‌های آلومینیومی از عایق‌بندی بسیار بالایی در برابر سرما و گرمای شدید برخوردار بودند که در این بین پیشرفت چشم گیر در صنعت شیشه نیز کمک شایانی به عایق‌بندی بیشتر پنجره‌ها نمود.

با اینکه پنجره‌های پلاستیکی با شعار عایق‌بندی بالا، پا به عرصه بازار گذاشتند ولی آنچه مسلم بوده و هست، در یک در و یا پنجره بیش از ٨٠ درصد حجم محصول را شیشه‌ها احاطه نموده‌اند و بخش بسیار کم‌تری پروفیل‌ها را شامل می‌گردد.

که در صورت استفاده از شیشه‌های نامناسب به طور حتم شعار عایق‌بندی سیستم‌های پلاستیکی نیز با واقعیت همراه نمی‌شد.
‌لذا استفاده از شیشه‌های دوجداره و تزریق گاز مخصوص مابین دو شیشه و استفاده از پروفیل‌های آلومینیومی عایق شده توسط پلی آمید که اصطلاحا ترمال بریک نام گرفت، تحول شگرف در استفاده از در و پنجره‌های آلومینیومی در صنعت ساختمان‌سازی ایجاد نمود.
‌امروزه این نوع پنجره‌ها محبوب طراحان و کارفرمایان و خریداران در نماها هستند و نیز به ابعاد مورد انتظار خریداران قابل تولید هستند، هم تنوع رنگی همراه با دوام و هم از عایق‌بندی با استاندارد‌های بالا برخوردار هستند.

درب و پنجره آلومینیومی لولایی و کشویی

درب و پنجره آلومینیومی به دو دسته لولایی و کشویی تقسیم می‌گردد که با تولید یراق آلات متنوع و با استاندارد‌های بالا هم در سیستم کشویی و هم در سیستم لولایی امکان ساخت پنجره‌هایی با ابعاد صحیح و بزرگ به‌راحتی میسر است.
‌در و پنجره‌های لولایی در عرض و ارتفاع بسیار بزرگ با یراق الات فولکس‌واگنی و یراق الات تاشو امکان‌پذیر است.
در و پنجره‌های کشویی نیز امکان ساخت پنجره‌های ریلی در ابعاد وسیع با استفاده از یراق آلات لیفت اسلاید و سیستم‌های لیفت را میسر می‌کنند.
‌امکان ایجاد تغییرات متنوع در شکل و نوع پروفیل‌ها منجر به بالا رفتن ممان اینرسی و ایستایی طبق استاندارد‌ها و محاسبات لازم می‌شود به نحوی که حتی با ایجاد سیستم‌های تولید پنجره‌های آلومینیومی وسیع و به شکل نما‌های شیشه‌ای، امروزه جزء جدانشدنی بسیاری از بنا‌ها گردیده است.

سخن آخر

درب و پنجره های آلومینیومی از محبوب ترین و پرکاربردترین پروفیل های ساختمانی هستند که دارای مزایای زیادی مانند زیبایی، مقاومت، عایق بندی، نگهداری آسان و انعطاف پذیری هستند. این درب و پنجره ها بر اساس جنس، ساختار و یراق آلات بازشو انواع مختلفی دارند که در این مقاله به معرفی و بررسی آن ها پرداخته ایم.

سوالات متداول

تولید درب و پنجره آلومینیومی در چند دسته گروه بندی شده است؟

درب و پنجره های آلومینیومی بر اساس نوع باز و بسته شدن، ظاهر و اندازه، رنگ و طرح و قطعات جانبی و… دسته بندی می‌شوند.

ضعف درب و پنجره های آلومینیومی چگونه از بین رفت؟

با تولید درب و پنجره‌های آلومینیومی ترمال بریک ضعف درب و پنجره های آلومینیومی تقریبا از بین رفت.

درب و پنجره‌های آلومینیومی به چند دسته تقسیم می شوند؟

درب و پنجره آلومینیومی به دو دسته لولایی و کشویی تقسیم می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل