نماد سایت آلوکد

مزایای استفاد ه از شیشه دوجداره و قابهای آلومینیومی با استانداردهای لازم در ساختمان

درب و پنجره دو جداره

 پس از انقلاب صنعتی، نظر به اهمیت تهویه در ساختمان با بهره‌مندی از دستاورد‌های تکنولوژیک، ساختار بدنه بی‌رونی ساختمان از دو جنبه مورد‌توجه قرارگرفت:

نما به عنوان حائلی بین شرایط فیزیکی و اقلیمی بی‌رون ساختمان در مقابل باد، باران وصدا به داخل ساختمان
نما به عنوان نمایشگر هویت حجمی و زیبایی ساختمان.

لذا در دنیای غرب شیشه با تغییرات کیفی و کمی در تولید به‌عنوان عنصری لاینفک در ساختمان مطرح ماند ولی نحوه به‌کارگیری آن در ساختمان و سایر موارد، دچار تغییرات اساسی گردید.  اولین شیشه دوجداره در ماه اوت سال ١٨٦۵ توسط تی. دی استتسون که به‌کار شیشه ‌سازی در نیویورک اشتغال داشت، ساخته شد. استتسون دریافته بود که ساختار قاب با دوشیشه در طرفین قادر است اتلاف حرارتی را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهد.  پس از گذشت ٣٠ سال از پیدایش تفکر شیشه های دوجداره، روش‌های تولید با به‌کارگیری ترموپلاستیک و ترموستینگ تغییرات بنیادی پیدا نمودند.  شیشه دوجداره در کشور ما به دو صورت دستی ساز (غیر استاندارد) و ماشینی (استاندارد) ساخته می‌شود. در نوع دستی ساز که توسط کارگاه‌های کوچک و مواد غیر استاندارد ساخته می‌شود مشکلات فراوانی وجود دارد از‌جمله:

به دلیل استفاده از مواد نا‌مرغوب (رطوبت گیر و چسب)  شیشه دوجداره پس از نصب در اثر مواجه با یک دوره سرما و گرما دچار تعریق می‌شود.
بد‌لیل برش توسط الماسه دستی ابعاد شیشه بریده شده، حدود ٣ الی ٤ میلیمتر از اندازه واقعی آن کمتر و یا بیشتر می‌شود، که این خود در هنگام نصب شیشه مشکل اساسی است.
از موارد دیگر میتوان به عدم کیفیت لازم در هنگام شستشوی شیشه، تزریق گاز و پرس نهایی آن اشاره کرد.
در نوع ماشینی که توسط ماشین‌آلات با دقت و کیفیت بالا انجام می‌شود تمام مراحل توسط برنامه نرم‌افزاری کنترل و تولید می‌گردد. از مزایای شیشه های دوجداره ماشینی می‌توان به دو مورد اشاره کرد:

  • عایق حرارتی
  • عایق صوتی
  • کیفی

مقایسه ضریب انتقال حرارت برای شیشه های گوناگون در پنجره‌های مختلف و همچین میزان مصرف سوخت سالانه که تولید کننده گاز‌های زیان‌آور برای محیط‌زیست (که مهمترین آن (( SO₂است، اهمیت سازمان بهینه‌سازی مصرف  سوخت و مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان را آشکار می‌سازد.  در کشور ما به سبب وجود منابع فراوان انرژی (نفت و گاز) هزینه سوخت در زمستان اندک است، اما در تابستان هزینه برق مصرفی برای وسایل خنک کننده بسیار زیاد است.  بلندی یک صوت با اندازه‌گیری انرژه امواجی که این صوت تولید می‌کند قابل اندازه‌گیری می‌باشد، این انرژی که به آن اصطلاحا (شدت صوت) گفته می‌شود؛ با واحدی به نام دسی بل (db) سنجش می‌گردد. 

آستانه سطح شنوایی برای گوش انسان صفر دسی بل (db) و شدت صوت ١٢٠ دسی بل (db) بیانگر شدتی است که در آن از نظر فیزیکی درد قابل احساس است؛ سطوح شدت قابل‌قبول به شرح زیر است:   بیمارستان‌ها ٢٠ الی ٢۵، اماکن مسکونی ٣٠ الی ٤۵، مدارس ٣۵ الی ٤٠، و ادارات ٤٠ الی ۵٠ دسی بل است.  

از جمله روش‌هایی که برای افزایش عایق بودن شیشه های دوجداره استفاده می‌شود تزریق گاز خنثی است تا با پر کردن فاصله بی‌ن شیشه با مواد عایق رسانایی بی‌ن شیشه ها را کم‌کند. در یک شیشه دوجداره که فاصله بین دو شیشه از هوا پر شده است، هوا بین دو شیشه جریان پیدا کرده و گرما به بالای پنجره و سرما به قسمت پایین پنجره منتقل می‌شود، 

پر کردن این فضا با گاز‌هایی که دارای ضریب رسانایی کم‌ و غلظت زیاد با قدرت جابهجایی کم‌هستند (ستون گاز‌های خنثی جدول مندلیف)، جابه جایی را به حداقل رسانده و رسانایی گاز کاهش پیدا می‌کند.  استفاده از شیشه دوجداره ملزم به استفاده از قاب‌های استاندارد (درب و پنجره‌های آلومینیومی ترمال بریک و سازه های کرتین وال) چرا که زیبایی، دوام، عدم نیاز به رنگ مجدد، پاکیزگی آسان و عدم نفوذ‌پذیری گرد‌و‌غبار از مزایای قاب مناسب است، با توجه به الزامی شدن اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان، شناخت و بهره‌گیری از کیفیت مناسب این محصول امری اجتناب‌ناپذیر است.

خروج از نسخه موبایل