آلوکد

کنترل ساخت نماهای شیشه ای

کنترل ساخت نماهای شیشه ای را توضیح داده ایم

شیکی از فاکتور‌های مهم در طراحی هر ساختمان، طراحی مناسب نمای ساختمان و کنترل ساخت نمای شیشه است. نمای هر ساختمان شخصیتی به آن بنا داده و علاوه بر افزایش زیبایی ساختمان، تفکر سازنده و معمار آن بنا را نیز در معرض دید قرار می‌دهد. در معماری دنیای امروز علاوه براستفاده از متریال‌هایی همچون سنگ‌های طبیعی، سنگ‌های مصنوعی، ورق‌های کامپوزیت و… از شیشه‌ها نیز استفاده می‌گردد.
شیشه یکی از مصالح قدیمی است که از گذشته در ساخت بنا‌ها مورد استفاده قرار‌گرفته است. با افزایش کمیت و کیفیت شیشه‌ها طی سال‌ها، استفاده از شیشه به‌صورت امروزی در نما‌های بنا‌ها جای خود را تثبیت نموده‌اند.
‌در گذشته از شیشه‌ها فقط در پنجره‌ها استفاده می‌شد ولی پس‌از‌آن با بهبود تولید کیفیت شیشه‌ها، امروزه در نما‌ها به‌صورت گسترده و با ایمنی بالا استفاده می‌شوند. با پیشرفت تکنولوژی و تولید شیشه‌هایی با‌کیفیت بالا علاوه بر یک دید شفاف و وسیع، نقاط ضعف شیشه‌های قدیمی نیز همچون عبور گرما و سرما، صوت، شکنندگی سریع و اشعه‌های مضر نور خورشید برطرف شده و امروزه به‌عنوان یکی از مصالح مهم در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
استفاده از سازه‌های دقیق ومهندسی و مقاوم جهت نگهداری از این شیشه‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله به معرفی سازه‌های نگهدارنده این نوع نما‌های شیشه‌ای می‌پردازیم.
‌هر دیوار غیر باربر در ساختمان را می‌توان از خانواده دیوار‌های جداکننده اطلاق کرد پوسته خارجی بنا نیز به‌عنوان یک دیوار جداکننده شیشه‌ای تعریف می‌شود، این دیوار جداکننده که فضای بیرونی و داخلی در نمای ساختمان را از هم جدا می‌کند در قسمت‌هایی که شیشه برروی دیوار قرار می‌گیرند به‌صورت Spandral اجرا می‌شوند.
‌پس از این تحولات استفاده از سازه‌های نگهدارنده شیشه از اهمیت بیشتری برخوردار شدند یکی از نما‌های شیشه‌ای اجرا شده با سازه نگهدارنده آهنی در یک ساختمان ٦ طبقه در سال ١٩٠٨ در آمریکا بنام Boley clothing company بسیار مشهور گردید.
‌در دوره اولیه ساخت‌ساخت سازه‌های نگهدارنده شیشه در نما از فلز آهن استفاده شده است. بعد‌ها از فولاد، برنج و مس نیز در ساخت سازه‌های فلزی نگهدارنده شیشه تجربیاتی صورت گرفت.
‌از اولین ساختمان‌هایی که از آلومینیوم در نمای ساختمان بعنوان سازه نگهدارنده شیشه استفاده شده است می‌توان به برج Empire state در نیویورک آمریکا اشاره کرد. لیکن در آن زمان‌ها نما‌های شیشه‌ای ترکیبی از پنجره‌های به هم پیوسته بودند و هنوز با نوع سیستم‌های امروزی که از لحاظ مقاومت بالا، عدم تبادل گرما و سرما (دو یا چند جداره بودن شیشه‌ها) و سازه‌های آلومینیومی مهندسی شده فاصله فراوانی داشتند.
بعد‌ها با ترکیب سازه‌های آلومینیومی و شیشه علاوه بر سبکی وزن بنا امکان ساخت و اجرای ساختمان و نما‌های بلند نیز افزایش چشم‌گیری پیدا نمود. این نوع نما که از سال‌های ١٩٣٠ بیشتر مورد‌توجه قرار‌گرفته بود پس از سال‌های ١٩۵٠ بسیار مورد علاقه طراحان، معماران، ساختمان‌سازان قرار گرفت و به یک نماد از مدرنیته تبدیل گردید.
از اولین طرح‌های آزاد تماما نمای شیشه‌ای در بنا در طرح‌های اولیه Vander Rohe در سال‌های ١٩٢٢ به‌بعد دیده شده است. دلیل اینکه تئوری اجرای نمای شیشه‌ای به واقعیت نزدیک می‌شد، امکان انجام عملیات سکوریت شیشه بود که علاوه برافزایش مقاومت ضربه‌ای شیشه، کاهش چشم‌گیری نیز در خطرات جانی هنگام شکست شیشه‌ها بود.
معماری بنام Henry Bernard با گرفتن ایده‌های Vander Rohe در سال ١٩٦٣ ساختمان Maison dela Radio را طراحی و اجرا نمود. امروزه با افزایش سریع تکنولوژی‌های ساخت مصالح ساختمانی نما‌های شیشه‌ای یکی از محبوب‌ترین مصالح مورد استفاده چه در ساختمان‌های بلند و چه در ساختمان‌های ویلایی و مسکونی و تجاری و اداری و آموزشی و…. قرار‌گرفته است.

نمای شیشه ای کرتین وال

نمای کرتین وال سیستمی است که با ترکیب معماری مدرن با آلومینیوم و شیشه که تحولی در ساخت نماها ایجاد نموده است.

نمای شیشه‌ای کرتین وال سیستمی است که معماران و مهندسان سازنده بناهای بلند و مدرن و با اهمیت با استفاده از توانمندی های این سیستم پوشش مناسب و مهندسی را برای نمای ساختمان  ها ایجاد می نمایند.

پروژه‌ها براساس درخواست مشتریان ابتدا به‌صورت سه بعدی طراحی شده و سپس به‌صورت دو بعدی (نقشه‌های اجرایی) آماده اجرا می‌شوند و شامل مراحل زیر است:

کنترل ساخت نمای شیشه ای مدرن

چرا نمای شیشه ای کرتین وال؟

سازه نمای شیشه‌ای کرتین وال توسط المان های عمودی و افقی آلومینیومی ساخته و نصب می شوند نیروهای حاصل از باد و زلزله را طی محاسباتی به راحتی تحمل نموده و بار ناشی از این نیروها را به ساختمان ( سازه اصلی ) منتقل نمی کند و پس از اجرای سازه آلومینیومی شبکه ای ایجاد شده توسط شیشه، ورق کامپوزیت، ورق آلومینیومی و یا فایبرسمنت‌ها پر می‌شوند و نتیجه پوسته‌ای زیبا و استاتیکی مقاوم و بسیار سبک است.

مزایای نمای شیشه‌ای کرتین وال

نماهای سبک براساس اجرای سازه آلومینیومی و جهت نگهداری شیشه و…… طراحی و اجرا گردند. از مشهورترین این سیستم های اجرای سازه آلومینیومی – نمای شیشه ای کرتین وال کلاسیک ( فیس کپ دار ) است.

در این روش شیشه ها داخل شبکه ایجاد شده قرار می گیرند و توسط درپوشهای آلومینیومی به سازه نمای شیشه ای متصل می شوند و ایستایی شیشه ها و آب بندی و هوابندی شیشه ها به این صورت تامین می گردد.

در نما‌های سبک قسمت‌های Spandral نما به دو روش اجرا می‌شوند. یا توسط مصالح بنایی پوشانیده می‌شوند و یا توسط Spandral Glass و در امتداد vision glass اجرا می‌گردند.

درصورت اجرای نمای سبک به روش Spandral با مصالح بنایی – فاصله مابین طبقات از لحاظ هوا‌بندی و   عایق‌بندی صدا راحت‌تر اجرا می‌شوند.

انواع روش‌های اجرای نما‌های سبک

نماهای شیشه ای کرتین وال کلاسیک ( درپوش دار )

درقسمت بیرونی نمای شیشه‌ای پس از قرارگیری شیشه‌ها برروی دماغه‌های افقی و عمودی لامل‌های آلومینیومی درپوش‌های ۵سانتی متری قرار می‌گیرند، که با فشاری که بر روی شیشه ایجاد می‌کنند علاوه براینکه شیشه را محکم در سازه آلومینیومی نگه می‌دارند آببندی و هوابندی سیستم را نیز به خوبی انجام می‌دهند و برای زیبا‌تر دیده شدن این بخش درپوش رنگ شده‌ای از نوع آلومینیوم که بعد زیبایی و معماری خاصی نیز به بنا می‌دهد نصب می‌شود.

قبل از نصب شیشه برروی پروفیل‌های عمودی و افقی واشر مخصوص از داخل و پس از نصب شیشه واشر مخصوص زیر درپوش قرار می‌گیرد که وظیفه آب‌بندی و هوابندی را برعهده دارند، در صورت تمایل جهت ایجاد نمای خاص می‌توان المان‌های عمودی و یا افقی را درپوش زد و به‌صورت برعکس المان‌های عمودی و یا افقی را واشر مخصوص استفاده نمود که خطوط عمودی و یا افقی در نما بیشتر پدیدار گردند.
در اقلیم‌های بسیار گرم و یا بسیار سرد می‌توان از سیستم کرتین وال با ایزولاتور استفاده نمود (ترمال بریک) هر‌چند سیستم کرتین وال به‌خودی‌خود ترمال بریک می‌باشد در شرایط خاص آب‌و‌هوایی بر روی دماغه لامل‌ها با نصب تیغه پلی آمید فاصله بین دماغه و درپوش را بیشتر نموده و آن فاصله توسط عایق حرارتی پر می‌شود.
دراین نوع نمای شیشه‌ای می‌توانیم از بازشو‌های مخفی در نما استفاده نماییم. بدین ترتیب که در هنگام بسته بودن بازشو (پنجره) تفاوتی در تقسیم‌بندی و خطوط نما ملاحظه نمی‌شود. این بازشو‌ها از بالا به طرف بیرون باز می‌شوند.

جمع‌بندی

کنترل ساخت نمای شیشه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این نماها نه تنها عناصر زیبایی شناختی ساختمان را تعیین می‌کنند، بلکه عملکرد حیاتی در حفظ انرژی و ایمنی ساختمان دارند.

سوالات متداول 

مراحل ساخت نمای شیشه ای چیست؟

مراحل ساخت نمای شیشه‌لی شامل طراحی پوسته نما، تولید پروفیل‌ها و شیشه‌ها، آماده کردن دتایل اجرایی و نصب و اجرا می‌شوند.

چرا نمای شیشه‌ای کرتین وال را انتخاب کنیم؟

سازه‌های نماهای شیشه‌ای کرتین وال توسط المان های عمودی و افقی آلومینیومی ساخته و نصب می شوند. نیروهای حاصل از باد و زلزله را طی محاسبات به راحتی تحمل نموده و بار ناشی از این نیروها را به ساختمان وارد نمی کند.

نماهای شیشه ای کرتین وال کلاسیک ( درپوش دار ) چیست؟

در بخش بیرونی نمای شیشه‌ای پس از قرارگیری شیشه‌ها برروی دماغه‌های افقی و عمودی لامل‌های آلومینیومی درپوش‌های 5 سانتی متری قرار می‌گیرند، که با فشاری که بر روی شیشه ایجاد می‌کنند علاوه براینکه شیشه را به صورت محکم در سازه آلومینیومی نگه می‌دارند آب‌بندی و هوابندی سیستم را نیز به خوبی انجام می‌دهند.

خروج از نسخه موبایل