آلومینیوم- ساختمان- بازاریابی- برند و الگوبرداری سازمانی
ژوئن 13, 2020گفتگو با مهندس شهرام عليزاده مديرعامل خلاق شركت آلوم كار دينه(آلوكد)
ژوئن 13, 2020سالها خلاقیت در صنعت ساختمان، امروزه نام آلوم کاردینه یا آلوکد را در کشور پرآوازه ساخته است. متخصصان با تجربه ای که حدود یک دهه پیش بهره مندی از دانش و فناوری روز جهان را در سرلوحه کار خویش قرار دادند، هم اکنون نقش مهمی در صنعت در و پنجره و نما در سراسر ایران ایفا می کنند.
به یقین میتوان گفت، آلوکد در طول تمام این سالها بر عمل به شعار خود پایبند بوده و با در هم آمیختن تجربه دیروز و تکنولوژی امروز، خلاقیت و نوآوری را به بار آورده است. دکتر شهرام علیزاده که سالیان بسیاری را صرف علم اندوزی و کسب تجربه کرده است، آلوکد را از ابتدا تا کنون با مدیریت عالمانه و بهروز خود از پیچوخمهای بسیاری عبور داده و بهجایگاه امروزین خود رسانده است. او دانشآموخته مهندسی عمران از سال١٣٧۵ و کارشناس ارشد شهرسازی از سال ١٣٨٠ و DBA- دکتری مدیریت کسبوکار- از سال ١٣٩٢ است.
در گفتگویی که با این مدیر سختکوش داشتیم، از فعالیت های این شرکت موفق از نزدیک آشنا و از نظرات ارزنده وی آگاه شدیم. با هم این گفتگو را می خوانیم.
درباره پیشینه آلوکد
این مجموعه از سال 1386 با نام آلوکد (آلوم کاردینه) در ایران شروع به کار کرد. البته من از سال 1370 در صنعت ساختمان فعال بودم و از سال 1376نیز در صنعت درب و پنجره آلومینیومی و نمای ساختمان فعالیت داشته ام. زمینه کاری اصلی آلوکد پوسته خارجی ساختمان و نماها بوده است. در ابتدای کار اهدافی داشتیم و این اهداف را به چند بخش تقسیم کردیم.
بر این اساس، در چند سال نخست کوشیدیم که شرایط حاکم بر بازار را همراهی کنیم. پس از تثبیت خود در بازار، سعی کردیم بهتدریج تا حد امکان بازار را جهت دهی کنیم. بهعبارتدیگر مشتریان را با خود همسو کنیم و آنها را به سمتوسویی که مورد هدفمان بود هدایت کنیم. زیرا اعتقاد داریم در چنین شرایطی فعالیت کارفرمایان، پیمانکارانو سازندگان ساختمانها راحتتر خواهد بود. برای طی کردن این مراحل، در ابتدا تبلیغات گسترده ای داشتیم.
تمامی نمایشگاه های مرتبط شرکت می کردیم، و در کلیه نشریات مرتبط با ساختمان تبلیغات خود را منتشر میساختیم. پسازآنکه احساس کردیم به خوبی در بازار شناخته شده ایم و جایگاه خود را یافته ایم، از حجم این تبلیغات کاسته و فقط در نمایشگاه های مهم شرکت کردیم و تبلیغات در نشریات اختصاصی را ادامه دادیم.
سوالی که اینجا مطرح میشود این است که واقعا چگونه میتوان این بازار آشفته را جهتدهی کرد؟
ما همواره به شعار خودمان پایبند بودیم: “تجربه دیروز تکنولوژی امروز”. درواقع تجربیات خود را با فناوری روز در هم آمیختیم و ترکیب جدیدی را ارائه دادیم که میتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد. باید توجه داشته باشید که مصنوعات آلومینیومی مانند تمامی کالاهای به روز دنیا مرتبا در حال تغییر و تحول هستند.
ما تلاش میکنیم تا جایی که در توانمان است، تحولات جدید را وارد سیستم کنیم و به مشتریان خود روش های به روز را توضیح میدهیم. البته از این نظر هم خوشحال هستیم که میبینیم چند شرکت دیگر نیز در حوزه کاری ما هستند که همین سیاست را دنبال میکنند. عملا ما چند شرکت هستیم که ضمن همکاری با یکدیگر تلاش می کنیم اجازه ندهیم، موج بازار ما را به هر سویی که خواست بکشد.
فناوری های روز را با شرایط بازار ایران منطبق کردن
ماهیت کار ما اینگونه است که هم با تکنولوژی سختافزاری ارتباط داریم و هم با اطلاعات نرمافزاری. برای نمونه به مقوله پنجره اشاره میکنم. امروزه پنجره های کشویی سایز بسیار بزرگ نسبت به سالهای گذشته خواهان بسیار بیشتری یافته است. دلیل آن هم این است که در سالهای قبل سازوکار اجرای این نوع پنجرهها را نداشتیم و با امکانات موجود نمیتوانستیم چنین محصولاتی ارائه دهیم. اما در حال حاضر، با توجه به پیشرفت دانش و تکنولوژی مورد نیاز این مقوله، مثلا در دسترس بودن یراق آلات خاص، میتوان پنجره هایی در عرض ٢متر و ارتفاع ٤ متر را حرکت داد. درواقع این سوژههای بود که پیشتر بدان میاندیشیدیم، اما امکانات تولید آن را نداشتیم. اما هماکنون، با تولیدات جدید شرکتهای پروفیل و یراق ساز امکان تولید پنجره های کشویی بسیار بزرگ فراهم آمده است.
به هرحال، برخی از کشورها، مانند ایتالیاو آلمان و… سردمدار دانش و تکنولوژی در این زمینه هستند؛ مثلا ایتالیا در خصوص یراق آلات حرف اول را در جهان میزند. این قبیل کشورها فناوریهای جدید را ارائه میدهند، پسازآن سایر کشورها از این فناوری استفاده میکنند، برای محقق کردن ایدههای خود از آنها بهره میگیرند. در مورد پنجره های بزرگ کشویی نیز همین گونه است؛ یعنی فکر و ایدههای بود که از سالها قبل در ذهنها وجود داشت، اما اکنون به کمک پیشرفت تکنولوژی و یراق آلات جدید میتوانیم آن را تولید کنیم. اینجاست که تجربه دیروز با تکنولوژی امروز در هم می آمیزد و خلاقیت به بار میآورد.
در زمینه پوسته نمای خارجی ساختمانها نیز شرایط به همین ترتیب است. در ابتدا اجرای سنگ در نما بهترین انتخاب موجود برای پوسته خارجی بناها بود. پس از آن ورق کامپوزیت و امروزه نیز سرامیک به بازار آمده است.
امروز حتی در نمای بسیاری از ساختمانها از چوب استفاده می شود. در گذشته چنین کاری برای عموم امکانپذیر نبود و فقط تعداد انگشتشماری از پروژه در سراسر دنیا میتوانستند چنین نمایی را اجرا نمایند. ولی اکنون میبینید که به کمک پیشرفت تکنولوژی و تولید مقرون به صرفه، ساختمان های بسیاری در تمام دنیا و در ایران از نمای چوبی استفاده می کنند.
بهطورکلی وارد کردن یک تکنولوژی جدید در بازار فرایندی است که طی آن باید فنآوری مورد نظر با شرایط کشور هماهنگ و همچنین مقرون به صرفه شود. تلاش ما این است که ابتدا به خوبی یاد بگیریم، سپس آرامآرام و بدون اینکه به اصل آن خدش های وارد آوریم، آن را با شرایط ایران منطبق سازیم؛ و البته اگر این امکان وجود نداشت از شکل اصلی آن استفاده می کنیم.
منظور شما این است که به دنبال بومی سازی تکنولوژیهای نوین هستید؟
به طور کلی عقیده من این است که قرار نیست همه چیز را بومی کنیم. یعنی موردی که مقرون به صرفه نیست، بومی کردن آن معنایی ندارد. حتی اگر نتوانیم آن را صادر کنیم نیازی به بومی کردن آن وجود ندارد. درست است که بومی کردن فوایدی دارد، از جمله ایجاد اشتغال، اما باید محصول مورد نظر ارزش بومی کردن و صرف هزینه برای این منظور را داشته باشد.
آلوکد دقیقا چه محصولات و خدماتی را ارائه میدهد و ویژگیهای این خدمات و محوصلات چیست؟
آلوکد با عرضه دو یا سه محصول وارد بازار شده و کار خود را شروع کرد. حوزه کاری ما در ابتدا ساخت در و پنجره و نیز نمای ساختمان بود. اما در حال حاضر سبد محصولات خود را افزایش داده ایم؛ در و پنجره آلومینیوم ساده و ترمال بریک، در و پنجره و محصولات یو.پی.وی.سی، انواع شیشه، انواع نرده و حفاظ های آلومینیومی و استیل و ورق های کامپوزیتی در پوسته خارجی ساختمان از جمله محصولات ما هستند.
همچنین سرامیک خشک و آلوکوتا را نیز بهکار خود اضافه کرده و نماهای چوب را هم به صورت ترکیبی انجام میدهیم. کلیه این موارد به صورت تخصصی انجام می شوند. بهطورکلی می توانیم بگوییم که هر موردی در ساختمان که با مصنوعات آلومینیوم در ارتباط است، امروزه در سبد کالایی ما وجود دارد و آن را به مشتریان خود ارائه میدهیم.
وضعیت حال حاضر بازار را چگونه میبینید؟
بدون شک صنعت ساختمان دردوره رکود بیسابقه ای قرار دارد. مدتی پیش آماری منتشرشد که میزان صدورپروانه ساختمان نسبت سالهای گذشته میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. من که ازسال ١٣٧٠ درصنعت ساختمان مشغول بهکارهستم، چنین وضعیتی راتجربه نکرده بودم. مطمئنااین امرتبعات بسیار نامطلوبی برجای میگذارد. همانطورکه میدانید ساخت هر بنا بالغبر ٣٠٠ شغل را با خود درگیر می کند.
به هرحال، وضعیت اقتصادی و شرایط کنونی کشور بر همگان روشن است؛ کشور بهتازگی از یک بحران خارج شده و دولت برای رسیدن به تثبیت اقتصادیتمام تلاش خود را می کند. ضمن اینکه یکسری مشکلات خارجی مانند تحریم ها و غیره را نیز داشتیم که برای کشور بحرانآفرین بودند.
مسلما سازوکاری که دولت برای برون رفت از این اوضاع و نیز بهبود شرایط اتخاذ کرده، با موافقیتها و مخالفت هایی روبروست، اما باید صبر کرد و در انتظار به نتیجه رسیدن اقدامات دولت برای گذر از این بحران ماند. اما اگر بخواهم از زاویه بازاریابی به شرایط موجود نگاه کنم، باید بگویم که این بحرانها را باید به فرصت تبدیل کرد.به نظر شما اگر در آیندهای نزدیک تحریمها برداشته شود و ارتباط اقتصادی نزدیکتری با کشورهای غربی برقرار شود، شرایط بازار به کدام سو خواهد رفت؟ یعنی این عامل اثرات مثبت خواهد داشت یا منفی؟
البته باید توجه داشته باشید که اگر همین فردا نیز چنین اتفاقی بیافتد، بر صنعت ما تاثیر فوری نخواهد داشت. تصور کنید از امروز هم اگر کسی بخواهد به دنبال پروانه ساخت برود تا زمانی که ساختمانش به مرحله در و پنجره یا نما برسد، حداقل یک تا دو سال به طول خواهد انجامید. به هر حال این دوره شرایط بحرانی است که باید آن را پشت سر بگذاریم.
یعنی اگر شرکتی مثل آلوکد بخواهد بهصورت مستقیم با شرکتهای معتبر جهانی در بازار ایران رقابت کند نتیجه را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر من چنین شرایطی به هیچ وجه منفی نخواهد بود. اگر این اتفاق افتد و درهای کشور روی شرکتهای خارجی باز شوند، قطعا اثرات بسیار مثبتی روی صنعت ما خواهند گذاشت؛ بدین صورت که با شدت گرفتن رقابت ها، به ناچار دانش و مهارت ما نیز باید افزایش پیدا کند و در نتیجه پیشرفت بیشتری خواهیم داشت. رقابت عامل بسیار مهمی در بازار است و درواقع معیاری برای تشخیص خوب یا بدبودن عملکرد یک شرکت است. یعنی امکان انجام مقایسه میان فعالیت های دو شرکت در نتیجه رقابت موجود میان آنهاست که به مشتریان امکان داوری میدهد.
در صورتی که رقابتها شدیدتر شوند، آن زمان ما نیز میتوانیم در چنین فضایی بر توان خود بیافزاییم. اگر بگوییم که کسی وارد بازار نشود تا ما بهتنهایی فعالیت کنیم، یا از رقابت بترسیم، بسیار اشتباه است. درست مانند اتفاقی که بر سر صنعت خودروی کشورمان آمده است. شما در هیچ کجای دنیا در خیابان به این اندازه خودروی محدود از لحاظ تنوع تیپ و برند در خیابان نمیبینید. این امر به دلیل از میانبرداشتن رقابت است. به همین دلیل نیز رشد و پیشرفتی همانند شرکتهای مشابه خارجی نداشتههایم. در صورتی که اگر اجازه ورود به خودروهای خارجی را به بازار خود داده بودیم، امروز صنعت خودروسازی بسیار نیرومندتری داشتیم.
در حوزه کاری ما نیز همینطور است، اگر درها باز شود دانش و تکنولوژی بیشتری وارد میشود، میتوانیم خودمان را به علم روز نزدیکتر میکنیم. همچنین اطمینان داریم که در چنین شرایطی کالاهای ایرانی به فروش میرسد. اما اگر رقابتی وجود نداشته باشد، نخواهیم توانست خود را بهروز کنیم. البته خوشبختانه این تفکر نیز در جامعه ما در حد بسیاری اصلاح یافته است. مطمعنا اگر امکان رقابت آزاد وجود داشته باشدشرکتهای توانمندی در صنعت ما هستند که قابلیت اجرای کار در خارج از ایران را دارند.
بهعنوان مثال با توجه به شرایط موجود شرکت آلوکد در سال ٢٠١٣ و ٢٠١٤توانست پروژههایی را در قزاقستان، اربیل و بصره اجرا نماید. معتقدیم اگر شرایط بهتر و رقابتها در شرایط بینالمللی باشد امکان سرویس به کشورهای اطراف خود که واقعا در این خصوص بسیار از ما عقبتر هستند را فراهم آوریم.
در صنعت ما، همکارانمان بهجایی رسیدهاند که طراحی های بسیار فوقالعادهای ارائه میدهند. من زمانی که به این پروژهها نگاه میکنیم خیلی خوشحال میشوم. زیرا هرچه این کارها زیبا اجرا شوند، ما هم سعی می کنیم محصولات خود را متناسب با این طرحها عرضه نماییم.